Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar dator som helt plötsligt blivit seg


Biggovich

Rekommendera Poster

Jag brukar hjälpa en vän med hennes dator. Men senaste problemet lyckas jag inte råda bot på och antar att det är nåt fel på hårdvaran.

 

Vid uppstart går allting väldigt långsamt. Till och med bios tar evigheter. I runda svängar: Bios tog tidigare ca 7 sek, men nu 20 sek. Och att starta ett operativsystem rör sig om flera minuter.

 

Jag har provat att byta minnen och hårddisk. Även kört linux från usb-sticka, men jag börjar tro att det är processorn som delvis har lagt av.

 

Någon som stött på detta fenomen tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att byta minnen och hårddisk. Även kört linux från usb-sticka, men jag börjar tro att det är processorn som delvis har lagt av.

 

Någon som stött på detta fenomen tidigare?

 

 

Man kan ju kolla processorns hastighet med exempelvis PCWizard 2010.Om man minimerar programmet efter start av det så blir en ruta kvar med uppgift om hastighet temp belastning.Varierar med dator hur mycket som visas.

 

Har varit med om på en bärbar Dell Latitude att datorn varit slö eftersom processorn ej varvade upp.I det fallet hjälpte det att plocka ur och montera tillbaks fläkten.Den fläkten var ansluten med ett antal kontaktbleck som kanske hade dålig kontakt.

 

HWmonitor ger uppgift om temperaturer.

 

LARSAS

 

En annan orsak till att processorn ej arbetar maximalt kan vara hur energialternativet man använder är inställt.Processormaxhastigheten kan vara reducecerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Moderna datorer, bärbara med viloläge på, startar på 15 sekunder när locket fälls upp, då ska det bara vara att tuta och köra program mm.

 

Normal start för en stationär dator med XP och antivirusprogram ligger på minuten. Då ska man kunna börja använda den. Starta program, webbläsaren osv. För Windows 7 tar det ca 45 sekunder, från det man tryckt på knappen. Man kan lägga till några sekunder extra för varje extraprogram som startar med windows, om man exempelvis har ett extra brandväggsprogram, MSN, Skype mm.

 

Det spelar ingen roll om hårddiken är jättestor eller liten. Allt hänger på Ram-Minnet.

 

Så har du en slö dator, beror det oftast på för lite Ramminne. Den kan ju förstås vara nerlusad med sparade temporära internetfiler eller att du roat dig med att installera en massa extra typsnitt och att du aldrig defragmenterat disken.

 

Att städa temporära internetfiler, beroende på inställningar, gör susen och vill du verkligen få bort allt, coockisar mm så bör CCleaner användas. Välj CCleaner - Slim utan extra toolbar.

 

Det kan ju vara annat som felar, med en slö dator, men om allt annat är OK beror det med största sannolikhet på, att den är nerlusad med tempfiler eller att minnet inte räcker till längre. Även en disk kan bli fullproppad. Se till att alltid, ha minst en tredjedel kvar av diskens utrymme.

 

http://www.piriform....ccleaner/builds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DÅ jag testat att boota även Linux och även att installera om windows 7 (vilket jag gav upp med efter 1,5 timmar eftersom jag inte var i närheten av att vara klar), och att den helt plötsligt blev så här från en dag till en annan. Ram är 3 gb så det borde räcka. Som sagt blev den så över en dag.

 

Men jag ska testa nåt processortest om jag nu får igång det. Tar evigheter att starta program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...