Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Webbläsare ""hoppar"


Kunskap

Rekommendera Poster

Vet inte om detta är rätt forum men här är mitt problem:

 

När jag surfar så kan man ju rulla med hjälpa av hjulet på datormusen.

 

Problemet är att ofta så börjar sidan rulla av sig själv och hoppa hit och ditt, vilket är mycket irriterande.

 

Kan ju bero på inställningen på datormusen men har nog inte upplevt detta tidigare.

 

Har en A4 Tech optisk mus köp på Claes Ohlsson.

 

Finns något som heter "ClickLock" som ska kunna "fästa" muspekaren så man slipper skrolla men detta har jag avmarkerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som kan upplevas som att musen scrollar av sig själv är felaktigt kodade websidor.

 

Faktum är att idg är ett bra exempel på detta. När du lägger till en bild på en hemsida så ska du enligt god sed ange hur stor bilden är. Detta för att webläsaren ska kunna reservera utrymmet så layouten stämmer. Och sedan läsa in bilden och placera på plats.

 

Dock är de flesta webmakare ganska lata och orkar inte skriva dit bildstorleken. Det gör att webläsaren inte reserverar utrymme, när bilden ritas dit, så måste webläsaren skyffla om elementen på sidan och det upplevs som att sidan hoppar.

 

Ju snabbare bredband och dator du har, desto mindre märks detta. Men det märks. Enligt mig, speciellt på idg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...