Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur bevisa fabrikationsfel?


Aileene

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min dator strular och vill inte alltid starta då jag trycker på on.

(Har i några veckors tid alltid startat på 2a trycket, men nu är jag glad om den överhuvudtaget startar)

 

Garantitiden gick ut förra året, och jag ska nu försöka reklamera den pga fabrikationsfel.

 

Fick precis papprena från onoff där det står:

"...ska du som kund påvisa att felet funnits från början. Därför är det viktigt att du gör en detaljerad felbeskrivning som visar på att felet är ursprungligt samt bifogar eventuella underlag som styrker din reklamation (tex föregående servicerapport , utlåtande från auktoriserad yrkesman mm)"

 

HUR kan jag bevisa att det är ett fabrikationsfel?

Kommer jag överhuvudtaget få igenom detta?

 

Om reklamationen inte går igenom så får jag betala frakt x2, och reparationsavgift på 970+ ev delar.(eller skita i reparationen och ändå få betala 700 plus frakt)

 

Så som sagt, hur kan jag bevisa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbar? Stationär?

 

Det gäller oavsett att kunna reda ut exakt var felet ligger, att det inte påverkats av dig, av ditt vardagliga användande.

 

Svårt.

 

Så frågan är - är det värt detta, att utreda detta, att skicka in den, att riskera kostnaden, eller ska man snarare försöka hitta felet själv och reparera det?

 

Om stationär: Om du låter datorn stå helt strömlös i, säg, 10-15 minuter, innan du startar den, fungerar den bättre då?

Har du möjlighet att låna ett nätagg och testa köra datorn med detta?

Hur långt kommer datorn när du försöker starta den, när den vägrar? Händer inget eller vaknar fläktar och diskar till liv men inget sker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en stationär (En fujitsu Siemens Amilo Si 3535)

 

Går det igenom så är det ju värt det :rolleyes:

Men det vore ju för jävla trist om det inte gör det..

 

Hitta felet själv är uteslutet. Vet hur jag sätter på "ON" knappen, men ungefär där slutar mina datakunskaper.

 

När jag försöker starta den händer inget alls - Nada. Och går den bara igång så startar den precis som den ska. Inga konstigheter.

 

Hade datorn helt strömlös igår vid ett tillfälle. Då startade den sedan direkt.

Stängde då av den, tog bort höljet och satte på den "innefrån" (för att utesluta att det var något fel med onknappen) då startade den inte alls...

 

Ska ta och bränna ut alla mina bilder nu medans den faktiskt står på, sedan ska jag testa igen att göra den helt strömlös.

 

Tror inte jag kan fixa ett nätaggregat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tror inte jag kan fixa ett nätaggregat.

 

Har fått tag i ett nätagg nu.

Om det nu skulle vara så att det är mitt nättaggregat det är fel på. Tror du att det går reklamera då.

Går det överhuvud taget reklamera om jag varit inne och rotat själv i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan bevisa att det är nätagget och att du inte rört något annat i datorn kan du med säkerhet reklamera datorn.

 

Se bara till att inte döda datorn vis ESD-problem, dvs se till att jorda dig mot datorn innan du petar i den.

När du testar ett annat nätagg är det bara att koppla ur det gamla och ansluta det nya. Låt datorn ligga ned och lägg det nya nätaggat ovanpå och koppla in det.

 

Och hoppas att det är där felet ligger då detta är det enda vi kan testa enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte jag kan fixa ett nätaggregat.

Det tror jag att du kan.

4-5 skruvar att lossa.

Alla "kablar" går att lossa utan verktyg och går inte att sätta tillbaks fel. Är du osäker är det bara att fråga här, om du kan det via annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite mer noggrant nu.

När jag trycker på on startar fläkten, men slutar precis lika fort. Lampan där det står "air" på baksidan blinkar bara till.

 

Och efter att jag hade datorn helt strömlös 1a gången, så startade den direkt.

Stängde då av den och försökte sätta på datorn igen - gick inte.

 

Hade den strömlös ett tag till, och testade att sätta på - gick inte.

Fick nog trycka ett tiotal gånger då innan den startade.

Och vid varje tryck blinkade "air"knappen till och fläkten startade upp. (men dog lika fort)

 

Ser också att "on"knappen står och blinkar lite. Växlar med ett jämnt starkt sken och ett mattare sken.

 

Låter det som att det kan vara nätaggregatet?

Och betyder det att datorn inte får den ström den behöver för att orka starta upp?

Är ju hopplös när det gäller teknik B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du kanske förstår är det svårt att säga exakt vad det är som är fel men jag skulle ändå satsa på nätagget.

 

Att det är trött, att det inte orkar. Enda sättet att veta är dock att bevisa det genom att testa med ett annat nätagg eller din nätagg i en annan datorn.

 

Datorn piper inget? Där tyst när den inte startar?

 

Om du vågar, testa att ta ut alla minnet eller grafikkort. Fast skydda dig så du inte dödar datorn, dvs jordad dig och datorn innan du rör något inom den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu orkar inte ens fläkten starta. Enda som visar att den ännu har lite liv i sig är dioden som visar att den får ström.

 

Skulle testa ett annat näraggregat. Gick inte alls. Kopplingarna var ju helt olika.

Min P1 koppling var ju tokliten jämförelsevis med den andra vi skulle provat.

 

Så nu blir det iallafall till att lämna in den på ett kostnadsförslag, så får proffsen ta hand om det.

 

Skippar helt att försöka få det som ett fabrikationsfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är nätagget och datorn är under tre år gammal kan du klart hävda att det är ett fabrikationsfel och inte ett handhavande fel (om nu inte det är som så att blixten slagit ned).

 

Men å andra sidan, lämna till proffsen, byta en del kommer nog kosta dig... 1 000 - 2 000 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu är jag tillbaka.

 

Lämnade in datorn för en felsökning...

Skickade sedan någon annan för att hämta ut den.

 

Butiken hade sagt att datorn hos dem startat vid VARENDA försök, och funkat hur bra som helst.

Öh.. Här startar den ju aldrig vid första försöket.

 

Nu fick jag ju trycka lätt 20-30 ggr för att få på den.

Ska fasiken ta med den till butiken och be dem starta den när jag ser på.

Har även bytt elkabel, så att det inte skulle kunna vara den.

 

Killen i butiken hade även sagt att jag kanske hade en störning hemma hos mig som påverkade datorn.

Näpp, har ju testat den även hos andra med sama resultat (att den inte startar upp ordentligt)

 

Känns lite halvsurt att betala 500 för precis ingenting. *muttrar*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...