Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NAS eller extra hårddiskar?


3DArt

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Jag kommer inom kort att få möjligheten att kopiera ca 500 .mkv filmer av en polare. "Problemet" är att jag inte på långa vägar får plats med alla dessa filmer som det ser ut nu. Jag har en inbyggd mediaspelare i min BluRay-spelare (Marantz UD7006) men denna spelar inte, vad jag förstår, upp .mkv filer så jag får investera i en extern mediaspelare. Någon som har ett tips på vilken av alla jag ska välja?

 

Men när det gäller lagringen har jag två alternativ. Antingen köper jag en NAS och 4 hårddiskar och kör i RAID5 för säkerheten. Jag har tittat på QNAP TS-410 och så 4 SAMSUNG ECOGREEN F4 2TB till den. Det kalaset kostar saftiga 6000 kronor.

 

Alternativ två är att köpa en Lian Li EX-34NB Hårddiskkylare som passar i mitt chassi och nöja mig med 2 av hårddiskarna nämnda här ovan. Detta kostar drygt 1500 kronor och det är ett starkt argument för att skippa NAS:en. Nackdelen är att datorn måste stå på när jag ska se på en film. Detta gör den dock i praktiken redan nu, det är sällan jag stänger av datorn. Och eftersom polaren har backup på filmerna är det ingen katastrof om en disk kraschar (vilket ju alla gör till slut).

 

Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag naturligtvis valt NAS:en men nu kostar den nästan fyra gånger så mycket som det sistnämnda alternativet och det känns svårt att motivera. Dessutom är jag idiot då det gäller allt som har med nätverk att göra och vet inte om jag klarar av att hantera en NAS. Är QNAP enkla att hantera för en amatör eller finns det enklare eller bättre? Vilken NAS skulle ni välja om ni befann er i min situation?

 

Vad råder ni mig att göra? Är QNAP TS-410 ett bra val om jag kör på en NAS eller finns det bättre. Jag ska förutom filmer även lagra mina båda iTunesbibliotek på NAS:en. Ett komprimerat och ett i Apple Lossless. Jag kan i nuläget strömma musik från datorn till min nätverksanslutna förstärkare (Marantz SR7005) via en Airplay-licens. Är detta något som talar för eller emot en NAS. Eller spelar det ingen roll?

 

Stort tack på förhand!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...