Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux kör trots dåligt RAM?


Accipiter46

Rekommendera Poster

Accipiter46

Hej

Min installation av windows började få regelbundna blue-screens och annat och med hjälp bland annat från eforum ställde jag in mig på att det var ett hårdvarufel, antingen i hårddisken eller RAM-minne. Men eftersom windows startade ibland försökte jag göra en total ominstallation av windows med resultat att datorn slutade fungera helt.

 

Nu har jag installerat kubuntu (sitter på den nu) från ett usb-minne och det verkar fungera felfritt.

 

Gjorde däför ett försök att installerar windows från samma usb-minne, installationen kom en bit men slutade sedan med BSOD "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" vilket enligt google indikerar ett hårdvarufel.

 

Så: Kan Linux köra på en dator som ger windows BSOD? Eller är det något annat fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

"Så: Kan Linux köra på en dator som ger windows BSOD? Eller är det något annat fel? "

Är det ett hårddiskfel och det under linuxinstallationen gjordes en kontroll av hårddisken och enbart felfria delar av hårddisken användes (vid hårddiskfel) eller om linuxinstallationen är mycket mindre än Windowsinstalltionen (vid hårddiskfel)

så skulle man kunna få den här effekten: en linuxrelease fungerar, en windowsrelease fungerar inte.

Men hittar Monshi´s förslag hårddiskfel så skulle jag om ekonomin tillåter köpa en ny hårddisk.

Hittar memtest fel blir det Windowsstrul förr eller senare. Hittar memtest inte fel kan det trots det finnas minnesproblem som gör att windows inte funkar

(t.ex. att minnet passar dåligt till moderkortet, i detta fall inte troligt då windows ju fungerat förut)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Accipiter46

Tack för svaren

 

Jag har kört både memtest och Seatools och de hittar inget fel på datorn.

 

Linux ligger inte ens på samma hårddisk som windows så det kan helt klart vara en felkälla. Jag kan köpa en ny hårddisk men drar mig för att göra det innan jag vet vad som är fel.

 

Kom på att jag kan installera windows på den andra hårddisken och se vad som händer, återkommer med mer info när det är gjort.

 

Mvh

//Markus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Accipiter46

Nu tog jag ut alla RAM-minnen utom ett och datorn verkar vara stabil.

 

Jag vet inte varför linux fungerade, windows crashade på samma hårddisk. Men en teori är att linux använder mindre minne och därför inte provocerade fram felet.

 

Tack för hjälpen.

//Markus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tog jag ut alla RAM-minnen utom ett och datorn verkar vara stabil.

 

Jag vet inte varför linux fungerade, windows crashade på samma hårddisk. Men en teori är att linux använder mindre minne och därför inte provocerade fram felet.

 

Tack för hjälpen.

//Markus

 

Linux minnesanvändning skiljer sig från Windows. Linux utnyttjar allt tillgängligt RAM-minne. Det minne som i Windows är ledigt utnyttjas för cache av bl.a hårddiskens filregister och nyligen använda bibliotek. Om ett program behöver mera mindre frigörs det från cachen. Datat, som finns i cachen är sådant som också finns på disken.

 

Linux är känsligt för hårdvarufel, så att Linux fungerar utan kernel-panic eller kraschade program tyder på att hårdvaran är felfri. Utesluter naturligtvis inte fel på den partition som används av Windows.

 

Så du bör nog söka felet i Windows och Windowsprogram och -drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...