Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Det här formuläret skickas via epost."


Jodie

Rekommendera Poster

Ganska ofta beställer jag spontant lätt och smidigt papperskataloger via formulär på webbsidor, men vid ett par tillfällen har helt överaskande en skylt dykt upp när jag fyllt i mitt namn och snigelpostadress och klickat på "Skicka":

 

"Det här formuläret skickas via e-post.

Om du skickar formuläret kommer din e-postadress att visas för mottagaren och formulärdata kommer att skickas utan kryptering.

 

Du kan välja att fortsätta eller avbryta."

 

:thumbsdown: Jag tycker budskapet känns oroande och otrevligt, vilken av alla mina epostadresser tänker egentligen funktionen - och hur - åka snålskjuts med och därmed röja? Helst vill jag p.g.a. det där budskapet avbryta min katalogbeställning.

 

Och eftersom det rör sig om papperskataloger finns det ju egentligen ingen som helst anledning varför formulärmottagaren ska ha min epostadress - är det bara en teknik för att "tvinga" av mig en epostadress?

post-23286-0-21475700-1305318484_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat att klicka för att fortsätta?

Är det inte bara så att det är en "mailto" som triggar igång din e-postklient?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat att klicka för att fortsätta?

Är det inte bara så att det är en "mailto" som triggar igång din e-postklient?

 

Jag tycker det ser så mysko ut att jag inte törs testa... :unsure:

Men för den som törs finns formuläret på http://www.drevia.se/db/formular.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser så mysko ut att jag inte törs testa... :unsure:

Men för den som törs finns formuläret på http://www.drevia.se/db/formular.html

Någon varningsruta dök inte upp men precis som jag misstänkte så startade min e-postklient och det jag skrev i formuläret hamnade som "förifyllt" på ärenderaden och i meddelandefältet.

Det är väl bara ett sätt att inte skylta med e-postadressen antar jag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon varningsruta dök inte upp men precis som jag misstänkte så startade min e-postklient och det jag skrev i formuläret hamnade som "förifyllt" på ärenderaden och i meddelandefältet.

Det är väl bara ett sätt att inte skylta med e-postadressen antar jag..

 

Tack för testet!

I ditt fall öppnades tydligen ett förifyllt skriv-nytt-meddelande-fönster i din e-postklient, och att du själv kunde se vilken e-postadress som skulle stå som avsändaradress och att du sedan kunde välja att faktiskt skicka meddelandet... eller låta bli?

 

När jag nu gjorde ett "blindtest" bestående i att jag utan att fylla i några uppgifter klickade på "OK" för att fortsätta, dök ytterligare en varning upp, se bilagan. Och något förifyllt skriv-nytt-meddelande-fönster såg jag inte till - istället får jag intrycket att om jag skulle klicka på "Skicka" kommer formulärinnehållet ögonblickligen att skickas. :unsure:

post-23286-0-39189900-1305972892_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Chrome dyker ingen varningsruta upp. Min e-postklient startar.

 

Med Internet Explorer 6 får jag en varningsruta. Min e-postklient startar.

post-52940-0-70646700-1305974084_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...