Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går det att "höja" agp-porten?


Danne

Rekommendera Poster

Hej

 

Har kommit över ett mATX-moderkort som jag är sugen på att provköra. Problemet är att grafikkortet (PCIe) är för långt, och täcker fyra av stiften på strömkontakten till moderkortet.

Alternativet är ju förstås att skaffa ett kortare grafikkort, men för att stilla min nyfikenhet undrar jag om något känner till något sätt att "höja" pcie-porten, dvs öka avståndet mellan moderkortet och själva grafikkortet.

Jag vet förstås att detta innebär att inget kommer att passa i en standardlåda, men det är heller inte tanken när det blir eventuellt bygge.

 

Nån som har nåt tips? Har letat efter adaptrar, men jag tror inte att det finns..

 

Hälsningar Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nej det kan du inte. Det finns mig veterligen inga sådana adaptrar.

 

Men varför inte skaffa ett annat grafikkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man googlar: pci extender så får man en del intressanta träffar, bl.a. på Sweclockers.

Jo, nu är det ju PCI-e som efterfrågas men det kanske går att leta vidare.

 

Edit: Dustin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses, tackar :)

Det verkar ju finnas en hel del märkliga och häftiga lösningar bara man vet vad man ska söka på. Även PCIe-extenders verkar ha en uppsjö av varianter, kabellösningar, vinklade varianter och saker som jag knappt kan beskriva vad dom ser ut som.

Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det var som attan. Nyhet för mig detta. För några år sedan så sökte jag själv dessa men trots idogt letande lyckades jag inte då.

Kul.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gissning är att det har blivit mer populärt med tunna htpc och då är det ju ett måste med vinklingsbar extender/raiser. Kanon att det finns :)

Priserna varierar dock otroligt mycket. Dustin.se har en variant för 495 kronor, samtidigt som en utländsk site har en liknande för £9.49 + frakt.. Trist som tusan att sverige har så höga priser på specialprodukter (och annat).

Nu återstår att se om det blir en extender eller ett lågprofilkort. Den som lever får se :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...