Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datorn låter som en riktig damsugare!


ferdi_k

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Använder en HP Compaq 6715s med Win 7 Ultimate 32-bit.

Det är så här att min dator låter otroligt mycket, precis som en damsugare och det konstiga är

att den slutar aldrig förrän man stänger av den (?)

Jag trodde först att det kanske är för många program som körs i bakgrunden och därför kollade jag

upp det på aktivitetshanterarern under processor men det är inga konstigheter där heller, processor burkar visa

på runt 10-20 %, så nu undrar man vad kan det vara för fel på min machin ??

 

Tack förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

är detta en ny dator?

Då är det väl i så fall något att gå till säljaren med.

 

Om inte, har du installerat riktiga drivrutiner, och uppdaterat datorn?

Något speciellt program som ökar fläktintensitet?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fläkten eller hårddisken som låter?

 

Om det är fläkten är datorn full med damm, öppna och gör rent, blås och använd ESD-armband.

 

Om det är hårddisken som låter så håller den på att ge upp, kopiera ut det du vill ha kvar för säkerhets skull, och köp ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

är detta en ny dator?

Då är det väl i så fall något att gå till säljaren med.

 

Om inte, har du installerat riktiga drivrutiner, och uppdaterat datorn?

Något speciellt program som ökar fläktintensitet?

Mvh

Mats H

 

hej!

 

nej, denna är en gammal dator, men har funkat utan problem hittlis.

Jag har faktiskt uppgraderd från windows xp till win 7 ultimate men vet inte om jag missat någon/ra drivrutiner i såna fall borde man kanske få något felmeddelande eller liknande eller?

ang om det är något speciellt program som ökar fläktintensitet vet jag inte riktigt hur jag skall kolla upp ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fläkten eller hårddisken som låter?

 

Om det är fläkten är datorn full med damm, öppna och gör rent, blås och använd ESD-armband.

 

Om det är hårddisken som låter så håller den på att ge upp, kopiera ut det du vill ha kvar för säkerhets skull, och köp ny.

 

Hej!

Jag antar eller snarare är 60% säker på att det är fläkten, men hur kan man kolla upp det? =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

 

nej, denna är en gammal dator, men har funkat utan problem hittlis.

Jag har faktiskt uppgraderd från windows xp till win 7 ultimate men vet inte om jag missat någon/ra drivrutiner i såna fall borde man kanske få något felmeddelande eller liknande eller?

ang om det är något speciellt program som ökar fläktintensitet vet jag inte riktigt hur jag skall kolla upp ?

 

Hej,

har du kört Windows 7 Upgrade Advisor? Där kan du se om ngt saknas,

sedan har du ju drivrutiner för din dator på HP's hemsidor.

Download details: Windows 7 Upgrade Advisor

 

Hur stort minne har datorn?

Hur långt har du uppgraderat datorn med Windows Update? SP1?

Fläkintensitet brukar t.ex märkas när du går in på en webbsida med t.ex ngt spel som kräver Flashplayer.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du kört Windows 7 Upgrade Advisor? Där kan du se om ngt saknas,

sedan har du ju drivrutiner för din dator på HP's hemsidor.

Download details: Windows 7 Upgrade Advisor

 

Hur stort minne har datorn?

Hur långt har du uppgraderat datorn med Windows Update? SP1?

Fläkintensitet brukar t.ex märkas när du går in på en webbsida med t.ex ngt spel som kräver Flashplayer.

Mvh

Mats H

 

Jag körde W7 Upgrade Adviser och den visade inga fel eller ngt som skulle vara märkvärdigt förutom att den påpekade på min Norton antivirus som e från 2010 och den ville att jag skulle uppgradera den till 2011 annars var det bara bra!

Datorn har ca 150 GB minne (inte mykt men duger för mig)

Jag tror att den är SP2

Ang. Fläktintensitet har jag fortfarande svårt att hitta hur mycket dn ligger på (??)

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har du kollat hur det är med damm som det skrevs i inlägg 3?

 

Alltså det är en bärbar jag använder, hur ska jag tabort dammen då? Tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan börja med att lysa med en ficklampa i ventilationshålen och öppna luckorna på undersidan av datorn för att se hur det ser ut. Generellt så är tryckluft på burk bra, men det finns en liten risk att man blåser dammet längre in i stället för ut. Man kan ju också lämna in datorn på service så att de kan öppna den och rensa ordentligt om man inte själv vill försöka sig på att öppna datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Till Laptop brukar det ofta stå i instruktionsboken hur man rengör datorn.

 

Vad är det för fabrikat och modellbetckning?

 

Annars så får du koppla ur strömsladden, batteriet tas ur, öppna dom luckor du enkelt kan komma åt och försök blåsa bort damm med tryckluft på burk.

Dessa finns på dom flesta dator och elektronikaffärer och brukar kosta under hundralappen.

 

Det där med tryckluft på burk är väldigt bra -speciellt på en stationär dator, för att inte den våldsamma luftströmmen från en dammsugare skall orsaka skador pga. elektrostatisk uppladdning av dammpartiklarna.

Och vidare är det lätt att skada känsliga elektronikkomponenter med munstycket.

 

Men på en laptop vet jag inte hur effektivt det är med tryckluft på burk, det bygger på att man har så pass öppet när man blåser, så dammet far rätt ut och inte ansamlas inne i chassit på laptopen. Vissa manualer till bärbara förordar faktiskt dammsugare.;)

 

Det man egentligen vill åstadkomma är att rensa kylflänsarna från damm, dessa sitter på kylaren mellan processorn och fläkten.

Det räcker alltså inte med att ha en dammfri fläkt om inte kylflänsarna också är fria från damm, så luften från fläkten kan passera genom dessa och därmed kyla av processorn.

 

Mvh

 

[Edit] Du var snabb där Cecilia - med samma sak jag ville säga.:rolleyes:

 

Oavsett hur du gör, så bör du se till att inte fläkten varvar upp, denna kan alltså få mycket högre varvtal än det den är avsedd för om man blåser/suger luften runt den, så lagerna kan skadas.

Ibland kan man sätta fingret försiktigt på ett fläktblad eller något annat som låser fast fläkten utan att skada den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När man suger/blåser rent kylaren som sitter vid fläkten (processorn och annat som skall kylas sitter en bit bort förbundna med heatpiperör med kylaren )så kommer fläkten varva upp .Det kan skada fläkten och kanske också dess styrkretsar då fläktmotorn agerar som generator .

 

Jag brukar lysa in i gallret på undersidan i centrum av fläktenoch föra upp en nål som blockerar fläktbladen ,sen dammsuger jag i fläktens utblås på utsidan.Nu är jag osäker på om din fläkt har insuget på undersidan då det enligt sprängskissen är vänt uppåt.Finns konstigt mycket material om just din dator på HPSupport.Att komma åt fläkten med fingrarna går naturligtvis inte.

 

Har du kontrollerat temperaturen med HWMonitor.Den låter ju vid ca 20% processoraktivitet men hög temp skall speeda upp fläkten

 

Min bärbara HP dator en Dv6-1236eo har som default inställning att fläkten alltid snurrar ,Man kan dock i BIOS ändra så att den går efter behov.Du kan ju se om din dator har den valmöjligheten.

 

Spontant gissar jag att din fläkt är i BIOS ställd att alltid snurra .Oliudet ,normalt fläktsus är ej oljud,kommer sig av att den har ett lagerfel eller att något skrapar i:Men vad säger HWMonitor om temperaturerna.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://bizsupport2.a...0/c02834030.pdf

 

Studerar man den här rep.manulen så verkar enda chansen att hindra fläkten att snurra, när man dammsuger, är att föra in en nål i sidutblåset på höger sida och genom kylaren till fläktbladet.

Det verkar som om luften cirkulerar under tangentbordet/ovanpanelen innan det sugs in i fläkten.Något kommer i svängning?Långsökt kanske!

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://bizsupport2.a...0/c02834030.pdf

 

Studerar man den här rep.manulen så verkar enda chansen att hindra fläkten att snurra, när man dammsuger, är att föra in en nål i sidutblåset på höger sida och genom kylaren till fläktbladet.

Det verkar som om luften cirkulerar under tangentbordet/ovanpanelen innan det sugs in i fläkten.Något kommer i svängning?Långsökt kanske!

LARSAS

 

 

Hej! Här har du lite info om temperaturen!

Tack för dina svar! =)

HWMonitor.txt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-94343700-1306648229_thumb.jpg

 

 

Det var ju närmast de här uppgifterna jag menade.

Loggen förstår jag i stort sett ingenting av!

Av temperaturerna borde man kunna bedömma om det är motiverat att fläkten arbetar på högvarv eller inte.Nu vet vi utomstående i och för sig om högvarv på fläkten är det som orsakar oljudet.

Är man på plats kan man kanske lättare med hjälp av ljudkarraktär och utblås lättare avgöra det.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-94343700-1306648229_thumb.jpg

 

 

Det var ju närmast de här uppgifterna jag menade.

Loggen förstår jag i stort sett ingenting av!

Av temperaturerna borde man kunna bedömma om det är motiverat att fläkten arbetar på högvarv eller inte.Nu vet vi utomstående i och för sig om högvarv på fläkten är det som orsakar oljudet.

Är man på plats kan man kanske lättare med hjälp av ljudkarraktär och utblås lättare avgöra det.

 

LARSAS

 

 

Jaa precis, temperaturen är väldig hög 3 gånger högre än normalt har jag märkt, redan då när jag startar datorn så brukar det ligga runt 70+ grader!

Vad ska man göra i såna lägen? måste jag fortfarande blåsa ut dammen eller?

Se bilden!

post-69078-0-62863700-1306668259_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja att rengöra datorns luftinsläpp och kylaren bakom luftutblåset på höger sida måste vara steg ett.Du har ju redan konstaterat att belastningen på processorn är låg.Skulle man ändå ha problem efter det är dammfritt och fläkten fungerar blåser ut luft så kan man misstänka fel på heatpipen eller dålig anliggning emellan heatpipe och processor.

 

LARSAS

 

Heatpipe :vätskefyllt kopparrör som genom förångning transporter värmen från processor till kylare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja att rengöra datorns luftinsläpp och kylaren bakom luftutblåset på höger sida måste vara steg ett.Du har ju redan konstaterat att belastningen på processorn är låg.Skulle man ändå ha problem efter det är dammfritt och fläkten fungerar blåser ut luft så kan man misstänka fel på heatpipen eller dålig anliggning emellan heatpipe och processor.

 

LARSAS

 

Heatpipe :vätskefyllt kopparrör som genom förångning transporter värmen från processor till kylare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...