Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar vill ha nytt batteri


jerikos

Rekommendera Poster

Har en bärbar (Dell Studio) som är några år. Nu står det "byt batteri" och den laddar ut väldigt fort. Är det bara att köpa nytt som gäller om man vill ha sladdlöst eller finns det annat att göra? Något annat att tänka på i batteribiten?

 

mvh Jennifer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon mjukvara som har med batteriladdningen att göra så går det ju att kolla där. På MacBook Pro finns nåt "kalibrera batteri".

 

Att låta batteriet verkligen dö ut, låta datorn vara på tills den stängs, slå igång igen om det går och låta ladda ur.

Osäkert om detta skulle hjälpa, diverse fakta kring batterier lär ju tala emot detta.

 

Jag hade en gammal mobiltelefon där batteriet var dött, inte tog laddning osv. och som jag använde som väckarklocka (med laddningen på).

Med laddkabeln urdragen i flera månader, och telefonen då avstängd, så försökte den ju larma ändå (larmar fast telefonen är avstängd) så blev det fart på batteriet igen vid laddning. Tog laddning, höll laddningen flera dagar (utan samtal då).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för att du svarade. jag tror jag får köpa mig ett nytt så jag slipper släpa runt på sladden...de är visst en förbrukningsvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

Att låta batteriet verkligen dö ut, låta datorn vara på tills den stängs, slå igång igen om det går och låta ladda ur.

Osäkert om detta skulle hjälpa, diverse fakta kring batterier lär ju tala emot detta.

 

 

Det är ett bra sätt att förstöra batteriet helt.

 

Jag tror du får köpa nytt. Omkalibrering kan hjälpa ett kort tag, beroende på hur du använt batteriet, men det är ingen långvarig lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett bra sätt att förstöra batteriet helt.

 

Jag tror du får köpa nytt. Omkalibrering kan hjälpa ett kort tag, beroende på hur du använt batteriet, men det är ingen långvarig lösning.

 

Aj då. Då ska jag inte göra det. Har du tips på hur jag sköter det nya batteriet på ett bra sätt så det håller längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Aj då. Då ska jag inte göra det. Har du tips på hur jag sköter det nya batteriet på ett bra sätt så det håller längre?

 

The question is often asked: Should I disconnect my laptop from the power grid when not in use? Under normal circumstances this should not be necessary because once the lithium-ion battery is full, a correctly functioning charger will discontinue the charge and will only engage when the battery voltage drops to a low level. Most users do not remove the AC power, and I like to believe that this practice is safe.

 

Källa:

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

 

Vidare har jag fått höra att man ska inte småladda batterierna hela tiden. T ex en mobiltelefon ska du helst köra slut på batteriet helt innan du laddar det nästa gång, för att batteriet ska må bra.

 

På en laptop verkar det inte skada batteriet nämnvärt att ha laddaren i hela tiden. Batteriet laddas inte på nytt förrän laddningen är låg. Om jag nu förstått källhänvisningen rätt här. Jag har funderat på det där när det gäller min laptop. Ska jag verkligen ha batteriet i hela tiden eller ska jag plocka bort det när jag kör på det vanliga elnätet under större delen av driften.

 

Enligt min källhänvisning skadar det inte att ha både batteriet och laddaren aktiva hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en laptop verkar det inte skada batteriet nämnvärt att ha laddaren i hela tiden. Batteriet laddas inte på nytt förrän laddningen är låg. Om jag nu förstått källhänvisningen rätt här. Jag har funderat på det där när det gäller min laptop. Ska jag verkligen ha batteriet i hela tiden eller ska jag plocka bort det när jag kör på det vanliga elnätet under större delen av driften.

 

Enligt min källhänvisning skadar det inte att ha både batteriet och laddaren aktiva hela tiden.

 

 

 

Se tabell 3 i din länk : Batteriet mister permanent kapacitet snabbare ju högre temperatur det har och och ju mer det är laddat.Det brukar av det skälet rekommenderas att ett batteri som ej används skall förvaras ungefär halvladdat och relativt svalt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det är ett bra sätt att förstöra batteriet helt.

 

Jag tror du får köpa nytt. Omkalibrering kan hjälpa ett kort tag, beroende på hur du använt batteriet, men det är ingen långvarig lösning.

 

Om du skall köpa ett nytt batteri så köp inte av Teknikimporten.se för jag köpte ett

batteri från dom och det fungerade inte. Sedan man har köpt varor svarar dom inte på e-mail eller telefon om det är något fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vidare har jag fått höra att man ska inte småladda batterierna hela tiden. T ex en mobiltelefon ska du helst köra slut på batteriet helt innan du laddar det nästa gång, för att batteriet ska må bra.

 

Enligt min källhänvisning skadar det inte att ha både batteriet och laddaren aktiva hela tiden.

Svar på ett gammalt inlägg.

I min mobilinstruktion, står det att jag INTE ska ladda ur batteriet, innan det laddas igen, utan man ska stoppa i laddkabeln när man anser att det behövs, vill man ladda varje dag, ska man göra det, vill man ladda det flera gånger varje dag, så gör man det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Det råder delade meningar med batterihantering förstår jag. Jag prövar mig fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...