Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

spara BIOS


UrsusH

Rekommendera Poster

Hej,

 

innan man tar risken att ta hem nytt BIOS känns det väl vettigt att spara det gamla?

Hur gör man?

 

/UrsusH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast finns den möjligheten i det program som du använder för att skriva in den nya koden i BIOS. Dvs först tar du och läser av och sparar och sedan skriver du in.

 

Inte svårare än så.

Se bara till att det är rätt BIOS du skriver in. Fel BIOS kan i värsta fall göra datorn obrukbar. Likaså om skrivningen avbryts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Varför uppdatera BIOS?

 

Om det alls är nödvändigt. Jag har 3 datorer från 2001, 2005 och den senaste, en laptop från 2008 och ingen har jag uppdaterat BIOS på. Dessa datorer fungerar utmärkt. Jag använder många olika program på alla, för olika ändamål till hobbis och nytta. Alla uppdateras automatiskt. På 2001 och 2005 datorerna, kör jag XP Pro och på laptopen Windows 7 Ultimate. Skull väl kunna säga, att den dator som fungerat bäst utan problem och som heller aldrig är ominstallerad, är den från 2001, en Compaq köpt på Dustin, den är absolut tyst och bara går och går. Dellen från 2005 används mest till krävande bild och film redigering. På laptopen kör jag olika virtuella applicationer på VMware Workstation, samt även den används till bild och filmer. Bara laptopen är ominstallerad, den köptes med Windows Vista Buisness på.

 

Men som sagt, ingen BIOS-uppdatering här inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför uppdatera BIOS?

 

 

.

 

Byter du aldrig ut något i datorn är det väl inte nödvändigt. Men byter man t.ex. CPU kan det behövas en uppdatering av bios för att moderkortet ska känna igen CPU:n.

 

Mitt moderkort stöder Core 2 duo E8400 från bios 1004, men vill jag byta till en Core 2 quad Q9500 behövs bios 2102.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Jag har inte haft anledninga att byta något. Det enda jag gjort är att uppgraderat ramminne, på dom två äldsta.

 

Å andra sidan är snart datorer köp och släng, så billiga är ju även dom vassaste och det verkade inte som om frågeställaren hade byggt om datorn eller bytt delar. Men jag kan ju ha fel.

 

Ofta rekommenderas BIOS uppdatering på nyligen köpta datorer, det är det jag vänder mig emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av mina datorer är en Dell OptiPlex GX260 som är från 2003. Jag kör endast redovisning på den. Den har en och samma Windows XP-installation som den levererades med och inget har lagts till eller tagits ut. Naturligtvis går den på samma BIOS som den kom med. Som påpekats är uppdatering av BIOS onödig om datorn fungerar. "If it's not broken, don't fix it" gäller som vanligt. :)

Edit: Kom på att jag faktiskt ändrat två saker i hårdvaruuppsättningen men detta krävde alltså ingen uppdatering av BIOS vilket stöder det jag skrev tidigare om att man inte i onödan ska ge sig på BIOS.

Jag bytte CD-spelaren mot en DVD-spelare och bytte 512Mb RAM-minne mot 2048Mb. Skulle jag bytt CPU hade det nog blivit knivigare men min OptiPlex har en Pentium 4 på 2,66GHZ och är pigg för att vara en åtta år gammal PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag försöker få fart på datorn efter byte av minnen från 2x512 till 4x1024, och får ingen fart på datorn. och har läst förslaget att cleara cmos för att få datorn att 'fatta' bytet. Tänkte då ha BIOS sparat utifall att. Fast de BIOS-uppdateringar

FuSi gjort är urgamla, så jag tror inte heller att deras senaste BIOS-drivrutin kan ge någonting.

 

Jag har bytt minnen från 2x512 till 4x1024, RAM% minskar men CPU% går på 100% och hastigheten blir obefintlig.

Vid 2x1024 går den bara obetydligt bättre än vid 2x512.

Latens och frekvens verkar vara densamma, datorn har 4 banks dual, jag monterar 2x1024 enbart i de gula. Datorspecen anger 4GB som max.

Systemöversikten noterar RAM-bytena, men effekten uteblir.

Ideer? Är att cleara cmos fullständigt ovidkommande?

 

Läste på nåt annat ställe att processorns eller någon bridge eller någon annan systemenhets hastighet måste stå i någon korrelation samt enheternas wattförbrukning gentemot enheterna - nån som har referens till den infon?

 

/Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha, det är bara inställningarna i BIOS, inte en uppdateringen av det.

 

Nej, det behöver du ingen backup av. Oftast fungerar de automatiska inställningarna.

 

Så rensa BIOS, det är inte någon farlig åtgärd. Sedan om det är en lösning på dina problem det vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...