Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kanaler SVT Utbud?


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Hej,

 

Om man inte har digital-TV och box, utan en "vanlig" TV och bara får in 1,2 och 4. Min fråga är vilka fler kanaler ingår i ett sådant "basutbud"? Samt vilka frekvenser UHF osv. Så konkret är min fråga vilka fler kanaler finns i basutbudet och var ligger dom (frekvenser). Eller är det så enkelt att det bara finns 1,2 och 4? Stort tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde man hade stängt de analoga sändningarna helt och hållet. Jag vet att vissa kabel-leverantörer fortfarande skickar analog signal. Och då får du fråga leverantören.

 

Men via antenn så tror jag inte att du kommer få in något annat än de kanaler. Och jag är lite förvånad att du fick in dem till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ta reda på vem som levererar den analoga signalen till dig och fråga dem vilka kanaler som ska finnas. Enligt lagstiftningen, den så kallade Must carry lagen, måste leverantören sända vidare de kanaler som omfattas av våra licenspengar, dvs SVTs kanaler SVT1, 2, Barn/SVt24 och Kunskapskanalen. Tv4 omfattas inte av must carry

http://sv.wikipedia.org/wiki/Must_carry

 

Mitt enkla råd är att se om du inte kan skaffa din en digitalbox, bilden, ljudet och utbudet blir bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt så brukar man kunna ta emot SVT1 och 2, TV4, Kunskapskanalen, SVT B, oavsett operatör.

 

Men beroende på vilken operatör man har, så brukar man få någon/några ytterligare.

Vill man veta exakt vilka, så får du titta hos varje enskild operatör, vad dom erbjuder.

 

Vilka frekvenser varje kanal kör på, får man också kolla med sin operatör.

 

Men vad du menar med "vanlig tv" vet jag inte, finns inga analoga sändningar idag, utan allt sänds digitalt.

Så oavsett vilken tv du har, så måste du ha en digitalbox, fristående eller inbyggd i din tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Analog kabelTV finns fortfarande kvar hos exempelvis Comhem.Men det analoga utbudet varierar med det avtal som Comhem har med hyresvärden eller kund..Hos en hyresvärd i UpplandsVäsby tillhandahålles ca 15 kanaler analogt.Kostnaden ingår i hyran.Själv har jag endastSVTs utbud ,TV4 och en lokal kanal analogt hos Comhem.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Analog kabelTV finns fortfarande kvar hos exempelvis Comhem.Men det analoga utbudet varierar med det avtal som Comhem har med hyresvärden eller kund..Hos en hyresvärd i UpplandsVäsby tillhandahålles ca 15 kanaler analogt.Kostnaden ingår i hyran.Själv har jag endastSVTs utbud ,TV4 och en lokal kanal analogt hos Comhem.

 

LARSAS

I det som kallas Comhem Stockholm (fd UPC) avvecklades Analog-tv Bas för två år sedan. Det rör sig om ca 100 000 kunder som analogt nu endast kan få:

Analogt Basutbud: tv-paket som ingår i hyran genom avtal mellan fastighetsägaren och Com Hem. Här ingår i allmänhet SVT1, SVT2, SVT 24, Barn/Kunskapskanalen, TV4 och en lokal kanal.

Jag bor i en sådan fastighet och jag använder bara digital-tv eftersom bildkvaliteten på analoga sändningar är alldeles för dålig.

Men som sagt, i andra fastigheter kan det förekomma ett utökat analogt grundutbud från Comhem med upp till 16-17 kanaler.

Men jag kan inte riktigt förstå varför man skulle tveka att gå över till digital-tv. Det går att teckna gruppavtal med Comhem om digital-tv för samtliga boende vilket en hel del brf och privata fastighetsägare gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite historikkoll, så vaknade minnet upp.

 

Det är fortfarande möjligt att få analoga kanaler i vissa operatörs utbud.

Det som inte finns längre är analoga marksändningar via vanlig antenn, som upphörde 1 feb 2008.

Men eftersom många sänder via kabel, parabol m.m. så finns alltså möjligheten till analoga kanaler ännu kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om man inte har digital-TV och box, utan en "vanlig" TV och bara får in 1,2 och 4. Min fråga är vilka fler kanaler ingår i ett sådant "basutbud"? Samt vilka frekvenser UHF osv. Så konkret är min fråga vilka fler kanaler finns i basutbudet och var ligger dom (frekvenser). Eller är det så enkelt att det bara finns 1,2 och 4? Stort tack på förhand.

 

 

Intresant fråga eller mer förbryllande fråga. Kommer du från rymden eller är du en utlandssvensk som kommit hem nyligen.

 

Eftersom du är i Stockholm så är det väl närmast nackasändaren som blir aktuell. Här är de kanaler som för närvarande sänds i marknätet. Du ser de olika frekvenserna i tabellen men du behöver ju en boxer för att avkoda den digitala signalen så det är ju lite ointressant vilka frekvenser det är. Vilka kanaler som är betalkanaler ser man inte i tabellen men säkert på Boxers hemsida.

 

Nackasändaren:

http://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/Detaljer/?ft=tv&sid=S

 

Frikanaler:

http://www.boxer.se/vart-utbud/alla-kanaler/frikanaler/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...