Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag har två st Windows och vill bli av med ett...


kung_yoda

Rekommendera Poster

Ska försöka hjälpa en släkting med dennes dator.

Han vill att hela datorn rensas totalt och att allt ominstalleras. Han har redan sparat allt viktigt till annan enhet vilket gör att hela datorn nu kan rensas.

Problem 1: Det verkar som att han har två stycken Microsoft Windows XP Home Edition installerade. Då man startar upp datorn får man frågan vilken av de två (samma) versionerna man vill starta. Känns spontant som att det räcker med ett operativsystem.

 

Hur plockar jag bort det ena?

Å Hur gör jag sedan för att rensa HELA datorn från allting och börja från noll igen.

 

Väldigt tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BoEriksson
Han har redan sparat allt viktigt till annan enhet

Om denna enhet är en fristående (cd, dvd el dyligt), ja då är det bara att starta datorn med installationsskivan, när du kommer till partitioneringen, så ta bort alla partitioner, skapa sedan en ny för ominstallationen.

Eller formatera båda om gör en nyinstallation.

Jag rekommenderar dock att skapa två partitioner där man kan lägga allt viktig, t.ex bilder, sparade filer, mail mm. mm.

Liten guide finns här

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Uninstall-Windows-7-on-a-multiboot-system

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka hjälpa en släkting med dennes dator.

Han vill att hela datorn rensas totalt och att allt ominstalleras. Han har redan sparat allt viktigt till annan enhet vilket gör att hela datorn nu kan rensas.

Problem 1: Det verkar som att han har två stycken Microsoft Windows XP Home Edition installerade. Då man startar upp datorn får man frågan vilken av de två (samma) versionerna man vill starta. Känns spontant som att det räcker med ett operativsystem.

 

Hur plockar jag bort det ena?

Å Hur gör jag sedan för att rensa HELA datorn från allting och börja från noll igen.

 

Väldigt tacksam för svar.

 

Grundsvaren blir då.

 

Problem 1. Om datorn helt ska göras om, så har det ingen betydelse, men sådant går annars att fixa till.

 

Problem 2. Antingen använder man s.k recoveryskivor, som oftast har blivit gjorda när datorn var helt ny, eller att det finns en dold inbyggd backup-partition, då kan man återställa datorn till leveransskick utan problem.

 

Annars, så får man plocka fram samtliga drivrutiner som tillhör datorn, och naturligtvis skivan med operativsystemet.

Sedan går man in i bios och ställer in så att datorn startar med att läsa från cd/dvd-enheten först, och sedan stoppar man in Windowsskivan och startar om datorn, då får man direkt vid start uppmaningen att trycka på en tangent så att skivan börjar bli inläst.

Sedan följer man i princip dom uppmaningar och frågor som kommer upp.

Man kommer bl.a att få skriva in produktnyckeln precis i början, så den måste man ha tillgänglig.

Efter att allt är installerat, så kollar man om man behöver installera några drivrutiner för sådant som inte blivit installerat via system-installationen.

 

Handlar det om Windows 7, så brukar allt fungera, men är det Windows XP, så brukar man få installera vissa drivrutiner efteråt, för att få allt i datorn att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...