Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med bla spotify efter uppdatering till ubuntu 11.04


jule

Rekommendera Poster

Hej!

 

Efter uppdateringen till ubuntu 11.04 har min laptop betett sig konstigt. För det första loggar den ut mig lite då och då... inte särskilt kul om man sitter och arbetar på något viktigt. Ibland loggar den inte bara ut mig utan hänger sig även så att jag får tvångsavsluta den.

 

Vad som hände mer efter uppdateringen var att spotify slutade funka (har linux-versionen och alltså inte via wine!). Eller snarare, den slutade inte funka utan går inte spela musik med, den säger att det är något fel på mitt ljudkort.

 

Jag testade att installera spotify via wine och där funkar det utmärkt. Det jag undrar ang. spotify är för det första om någon annan haft samma problem? Men även hur sjutton man avinstaller spotify linux-versionen?? Tänkte att det kunde vara en början till att felsöka; alltså installera om det. Men jag är inte alls någon höjdare på linux så har totalt misslyckats med att lista ut hur jag avinstallerar det. Det jag testat är: sudo aptitude remove spotify, men det funkar ej!

 

Någon som haft liknande utloggnings- och spotify-problem???

 

//jule

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej!

 

Efter uppdateringen till ubuntu 11.04 har min laptop betett sig konstigt. För det första loggar den ut mig lite då och då... inte särskilt kul om man sitter och arbetar på något viktigt. Ibland loggar den inte bara ut mig utan hänger sig även så att jag får tvångsavsluta den.

 

Vad som hände mer efter uppdateringen var att spotify slutade funka (har linux-versionen och alltså inte via wine!). Eller snarare, den slutade inte funka utan går inte spela musik med, den säger att det är något fel på mitt ljudkort.

 

Jag testade att installera spotify via wine och där funkar det utmärkt. Det jag undrar ang. spotify är för det första om någon annan haft samma problem? Men även hur sjutton man avinstaller spotify linux-versionen?? Tänkte att det kunde vara en början till att felsöka; alltså installera om det. Men jag är inte alls någon höjdare på linux så har totalt misslyckats med att lista ut hur jag avinstallerar det. Det jag testat är: sudo aptitude remove spotify, men det funkar ej!

 

Någon som haft liknande utloggnings- och spotify-problem???

 

//jule

 

Ser ut som om du använt fel kommando, och därför misslyckades avinstallationen.

 

Googlade litegrann på avinstallationsfrågan och tror jag fann svaret:

 

sudo apt-get remove package1 package2 package3

or

sudo apt-get purge package1 package2 package3

to remove configuration files as well.

 

Källa:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=856950

 

Har aldrig behövt köra någon avinstallation sådär. Är det något jag behövt avinstallera överhuvudtaget har jag använt pakethanteraren för att utföra det.

 

Personligen kör jag fortfarande 10.04 LTS, och tänker fortsätta till en ny LTS kommer med 11.04. :)

 

Är det något mera du kör fast på rekommenderar jag forumet på Ubuntu.se. Toppen bra och kunnig hjälp väntar därinne. Jag har fått mycket hjälp. Sen finns mycket att Googla fram också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...