Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Registrerat Trademark


johannesgustavsson

Rekommendera Poster

johannesgustavsson

Hej!

 

Jag undrar om man kan registrera ett domännamn med bara vissa delar av ett registrerat Trademark?

 

Exempelvis om vi säger att det finns ett registrerat Trademark ™ som heter Hej hallå , kan jag då registrera domännamnet hallå.se utan att riskera att den som äger Trademark´et lämnar in en ATF (tvistlösning)?

 

Kanske en dum fråga, men jag vill bara vara säker.

 

Tack på förhand!

/Johnte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

happyfejs

Bästa är att ringa bolagsverket.

I regel handlar det om vilket bransch det är, du skyddar bara ett trademark i samma brasch som dig själv, dvs jag kör HappyFejs Design som webbdesigner, då får ingen heta namn som kan förväxlas med mitt namn inom samma brasnch, däremot kan någon som sysslar med krukmakeri heta HappyFejs.

 

Dvs är det någon som heter Hej Hallå och sysslar med slakteri och har trademark, så kan du heta hej Hallå om du tillhör en annan bransch.

 

Men för att vara på absolut säkra sidan, ring bolagsverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Bolagsnamn och varumärke (trademark) är två olika saker och registreras var för sig.

 

Namn på handelsbolag och enskilda firmor gäller bara i de län man registrerar namnet (normalt bara ett län, men man kan registrera det i fler om man vill). Namn på AB gäller i hela landet.

 

Varumärke kan man registrera i flera länder.

 

Om du registrerar ett domännamn som är tillräckligt likt ett företagsnamn eller varumärke, så kan dom givetvis stämma dig. Sen är det upp till en domstol att besluta vem som har rätt och fel. Eftersom det kan kosta en hel del pengar att förlora, så försöker man komma överens utanför domstol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johannesgustavsson

Bolagsnamn och varumärke (trademark) är två olika saker och registreras var för sig.

 

Namn på handelsbolag och enskilda firmor gäller bara i de län man registrerar namnet (normalt bara ett län, men man kan registrera det i fler om man vill). Namn på AB gäller i hela landet.

 

Varumärke kan man registrera i flera länder.

 

Om du registrerar ett domännamn som är tillräckligt likt ett företagsnamn eller varumärke, så kan dom givetvis stämma dig. Sen är det upp till en domstol att besluta vem som har rätt och fel. Eftersom det kan kosta en hel del pengar att förlora, så försöker man komma överens utanför domstol.

Tack för det snabba svaret, då vet jag! Tack!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

happyfejs

Bolagsnamn och varumärke (trademark) är två olika saker och registreras var för sig.

 

Namn på handelsbolag och enskilda firmor gäller bara i de län man registrerar namnet (normalt bara ett län, men man kan registrera det i fler om man vill). Namn på AB gäller i hela landet.

 

Varumärke kan man registrera i flera länder.

 

Om du registrerar ett domännamn som är tillräckligt likt ett företagsnamn eller varumärke, så kan dom givetvis stämma dig. Sen är det upp till en domstol att besluta vem som har rätt och fel. Eftersom det kan kosta en hel del pengar att förlora, så försöker man komma överens utanför domstol.

 

Men det gäller dock fortfarande endast inom samma bransch om jag inte mins fel va? I vilket fall som helst så är det bolagsverket som har hand om det också, så de bör veta vad du får göra och inte göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Men det gäller dock fortfarande endast inom samma bransch om jag inte mins fel va? I vilket fall som helst så är det bolagsverket som har hand om det också, så de bör veta vad du får göra och inte göra.

 

Vet inte om det bara är per bransch. Företaget bakom varumärket Absolut, har ju tvingat bland annat pizzerior att byta namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...