Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kaspersky Rescue Disk


ePlay
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Såg en intresserad sak i Youtube, saken kallades för Kaspersky rescue disk 10. Det den gör är att den bootar från ditt CD/DVD och skannar din dator.

 

För att göra det måste du ha brännar progamet Imgburn eller något annat som kan bränna iso filer.

 

Imgburn

 

http://download.imgburn.com/SetupImgBurn_2.5.6.0.exe

 

Kaspersky rescue disk

 

http://rescuedisk.kaspersky-labs.com/rescuedisk/updatable

 

1. Ladda ner programmen samt ISO filen.

 

2. Installera Imgburn (Ta normala inställningar)

 

3. När 1,2 de är klara, klickar du på kaspersky rescue disk filen, den kommer automatiskt att starta via imgburn, har du Winzip eller annat RAR program så ska du välja att du ska öppna filen via Imgburn. (högerklicka och välj "öppna med")

 

4. När du har valt att du ska bränna filen så ska du stoppa in skivan i din skivläsare. (Både CD/DVD funkar)

 

5. Klicka på bilen längst ner där det står bränn eller burn.

 

6. Processen kommer automatisk börja då och den börjar bränna den. (Kan ta upp till 10-30 min)

 

7. När det är klart så ska du ta skivan till en infekterad dator, Har du bara 1 dator så borde du göra det innan du gör något dvs gör det så fort som möjligt.

 

8. Starta datorn och stoppa in skivan, starta om då datorn med skivan inuti.

 

9. När datorn startar med skivan inuti så ska du klicka antingen på F12, F11 eller F10. Är du osäker, kolla på internet om hur du kommer in på din Boot meny. (Skriv datorns namn och leta efter DOCK kan det även kallas för BIOS meny)

 

10. När du har kommit in i menyn så ska du välja att boota ifrån en skiva.

 

11. Datorn kommer automatiskt att starta om och Kaspersky Rescue disk kommer att starta då.

 

 

12. När kasperskys meny kommit upp så ska du klicka på en valfri knapp

 

13. Välj språk

 

14. Klicka på första altenativet efter du har valt språk

 

15. vänta nu ( Var inte orolig om du ser konstiga bokstäver)

 

16. Kaspersky använder sig av Linux så den kommer att fixa allt.

 

17. När den är klar så ska du välja att uppdatera den, OBS Använder du en bärbar måste du använda kabel-internet (INTE Trådlöst)

 

18. När uppdateringen är klar så ska du skanna, välj allting och låt den skanna.

 

Det kan ta lång tid (Beroende på hur många filer du har i din dator)

 

19. Kaspersky kan ibland poppa upp med att exempelvis en Rootkit har hittats och att du måste klicka på vad den ska göra normalt ska man klicka på Disinfect eller på Svenska disinfektera.

 

20. I slutet av skanningen så kommer den visa vad den har hittats och visa vad den har gjort.

 

21. När den är klar så ska du klicka längst ner vid det vänstra hörnet och klicka "Restart Computer"

 

22. Nu så är din dator fri från det mesta virus som har förhindrat dig, skanna sedan med Malwarebytes.

 

23. fråga på forumet om vidare skanningar.

 

OBS!!!

 

Jag är en 14 åring som gillar att ta bort virus om skit, klaga inte på stavning.

 

Vid mer frågning så kan du skicka ett meddelande till mig eller skriva här!

post-121990-0-49362900-1304845373_thumb.jpg

Redigerad av ePlay
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon moderator är snäll och kan klistra fast den på forumet :D

Säg till om något är fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns "rescue"-skivor från många tillverkare av antivirusprogram och inte bara Kaspersky. Men innan man ger sig på dem bör man ju veta just vilket antivirusprogram som hjälper mot den typ av infektion man har fått. En vanlig typ av infektion är dessa falska program och där är ju tyvärr antivirusprogrammen generellt rätt dåliga på att få bort allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat med många, Kaspersky är gratis och är den lite bättre än några. många kostar pengar eller så måste du använda en serial

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dessutom så ska man inte använda en Rescue disk mot 1 infektion, utan om din dator är helt full med virus och gör så att du inte kan starta din dator, det är då man ska använda den för att kunna starta och fortsätta med exempelvis Malwarebytes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi använder en säkerhetslösning från Kaspersky på jobbet och hemma har jag använt detta långt tidigare. Så att skapa en sådan "rescue" från Kaspersky ställer jag mig positiv till.

 

Men jag har en "allmän" fundering/undran:

Det dyker ju upp nya virus hela tiden. Om jag skulle få min dator infekterad av virus som innebär att datorn inte startar upp så lär väl det bero på att min säkerhetslösning inte upptäckte viruset och tog bort/stoppade det. (?)

Om jag då ska starta upp med en skiva som skapades för flera månader sedan, jo så lär det ju vara, så är det ju inte säkert att den heller klarar av detta troligen nya virus.

Eller?

 

Visst, skivan kan ju användas till kompisens dator, han som tror att man inte behöver något antivirus..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer, ISO-filen till skivan bör vara nedladdad precis innan man ska använda den och det på en frisk dator, för annars så är det stor risk för skivan inte blir till någon större nytta.

 

Kasperskys och andra gratis "rescue"-skivor har varit uppe tidigare, t ex //eforum.idg.se/topic/325068-kaspersky-rescue-disk-10-ny/ som innehåller en länk till 13 gratis "rescue"-skivor (inga serials heller).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BoEriksson
Postad (redigerade)

Det bästa virusskyddet är att installera Windows på två olika partitioner.

Skulle man få problem med den ena så startar man bara om datorn och väljer via valmenyn, innan Windows startar med (den friska partitionen) och kör sedan en virusscanning därifrån.

Denna lösning har jag använt mig av ett antal ggr.

Redigerad av BoEriksson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du rätt, men många tänker inte på att skapa 2 partitationer. Men skulle du bli infekterad av nya virus så kanske det behövs andra rescue diskar. Men det är något man inte kan göra mot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa virusskyddet är att installera Windows på två olika partitioner.

Skulle man få problem med den ena så startar man bara om datorn och väljer via valmenyn, innan Windows startar med (den friska partitionen) och kör sedan en virusscanning därifrån.

Denna lösning har jag använt mig av ett antal ggr.

 

Men om det är ett lite elakare virus, det finns ju så många varianter, så kanske det inte hjälper, risken finns då att detta kryper över till andra partitionen ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, men det räcker med partitatoner. Här ska det skrivas om man behöver hjälp med Kaspersky Rescue Disk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, men det räcker med partitatoner. Här ska det skrivas om man behöver hjälp med Kaspersky Rescue Disk

Du får en poäng för din guide som var ganska utförlig och skriven på Svenska. Snygga till den med stor bokstav osv. och då är inte detta menat som ett klagomål på stavningen utan som hjälp i all välmening. Hoppas du håller koll på länkarna så att de är aktuella. Kaspersky pekar väl på en sida som innehåller den senaste men ImgBurn pekar väl direkt på en viss version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan någon gång varje vecka förnya länkarna, det är inga problem :D

 

PS tack för poängen

 

Ska även fixa till den lite så att den blir snygg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ska det skrivas om man behöver hjälp med Kaspersky Rescue Disk

Då tar jag mig friheten att ändra rubriken för denna tråd, nu är den ju "Bra hjälp till dig som är infekterad" vilket gör att man kan tro att tråden kan handla om mycket.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan både diskuteras och fixa en här, så det bästa är att du kan fixa rubriken så att man förstår att det är till båda grejorna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Såg en intresserad sak i Youtube, saken kallades för Kaspersky rescue disk 10. Det den gör är att den bootar från ditt CD/DVD och skannar din dator.

 

För att göra det måste du ha brännar progamet Imgburn eller något annat som kan bränna iso filer.

 

Imgburn

 

http://download.imgburn.com/SetupImgBurn_2.5.6.0.exe

 

Kaspersky rescue disk

 

http://rescuedisk.ka...edisk/updatable

 

1. Ladda ner programmen samt ISO filen.

 

2. Installera Imgburn (Ta normala inställningar)

 

3. När 1,2 de är klara, klickar du på kaspersky rescue disk filen, den kommer automatiskt att starta via imgburn, har du Winzip eller annat RAR program så ska du välja att du ska öppna filen via Imgburn. (högerklicka och välj "öppna med")

 

4. När du har valt att du ska bränna filen så ska du stoppa in skivan i din skivläsare. (Både CD/DVD funkar)

 

5. Klicka på bilen längst ner där det står bränn eller burn.

 

6. Processen kommer automatisk börja då och den börjar bränna den. (Kan ta upp till 10-30 min)

 

7. När det är klart så ska du ta skivan till en infekterad dator, Har du bara 1 dator så borde du göra det innan du gör något dvs gör det så fort som möjligt.

 

8. Starta datorn och stoppa in skivan, starta om då datorn med skivan inuti.

 

9. När datorn startar med skivan inuti så ska du klicka antingen på F12, F11 eller F10. Är du osäker, kolla på internet om hur du kommer in på din Boot meny. (Skriv datorns namn och leta efter DOCK kan det även kallas för BIOS meny)

 

10. När du har kommit in i menyn så ska du välja att boota ifrån en skiva.

 

11. Datorn kommer automatiskt att starta om och Kaspersky Rescue disk kommer att starta då.

 

 

12. När kasperskys meny kommit upp så ska du klicka på en valfri knapp

 

13. Välj språk

 

14. Klicka på första altenativet efter du har valt språk

 

15. vänta nu ( Var inte orolig om du ser konstiga bokstäver)

 

16. Kaspersky använder sig av Linux så den kommer att fixa allt.

 

17. När den är klar så ska du välja att uppdatera den, OBS Använder du en bärbar måste du använda kabel-internet (INTE Trådlöst)

 

18. När uppdateringen är klar så ska du skanna, välj allting och låt den skanna.

 

Det kan ta lång tid (Beroende på hur många filer du har i din dator)

 

19. Kaspersky kan ibland poppa upp med att exempelvis en Rootkit har hittats och att du måste klicka på vad den ska göra normalt ska man klicka på Disinfect eller på Svenska disinfektera.

 

20. I slutet av skanningen så kommer den visa vad den har hittats och visa vad den har gjort.

 

21. När den är klar så ska du klicka längst ner vid det vänstra hörnet och klicka "Restart Computer"

 

22. Nu så är din dator fri från det mesta virus som har förhindrat dig, skanna sedan med Malwarebytes.

 

23. fråga på forumet om vidare skanningar.

 

OBS!!!

 

Jag är en 14 åring som gillar att ta bort virus om skit, klaga inte på stavning.

 

Vid mer frågning så kan du skicka ett meddelande till mig eller skriva här!

 

Kan inte svara på din fråga.Men såg att Kasbery har virusskydd som man kan prova gratis i 30 dagar.Kan ej få fram om det finns på Svenska.Vet du något om det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

En uppdatering till denna tråd:

 

Windows 7 och framåt klarar numera av att bränna isofiler själv så imageburner eller andra program är ej nödvändigt mer.

Har inte kollat om vista även fått windows image burner.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...