Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygg cellreferens till annat dokument!


Veros

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har 2 dokument och skulle vilja länka in informationen från ex A1 i "Bok1.xls" till A2 i "Bok2.xls" genom att bygga en cellreferens utifrån infomationen i A1 i "Bok2.xls" där A1 anger namnet på filen jag läser ifrån (dvs "Bok1.xls").

 

Skulle jag sedan vilja läsa vad som står i A1 i filen "Bok3.xls" så vill jag bara kunna ändra texten i A1 i "Bok2.xls" från "Bok1.xls" till "Bok3.xls" utan att behöva ändra någon formel. Någon som vet om/hur man gör detta (om ni förstår hur jag menar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan fungera via INDIREKT. Dvs att du i ett blad i boken skriver in bokens namn som du sedan klistrar ihop med rätt adress via indirekt.

I stil med

=INDIREKT("'[" &D1 &"]Blad1'!A1")

givet att bokens namn står i D1. Notera fnutten ' i formeln. Den kapslar in bok och bladnamn så att de kan innehålla mellanslag. Utan dessa blir det fel om namnen innehåller mellanslag.

 

Värt att påpekas är att formeln kräver att boken den ska hämta värden ifrån är öppen, du kan inte ändra till en stängd bok, då returnerar INDIREKT ett felvärde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, precis det jag var ute efter. har själv försökt med INDIREKT men fick det inte att fungera... Bockar och bugar

/Veros

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...