Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Joystickproblem


RalfHult

Rekommendera Poster

Datorn styr själv lite grann mitt i spelen. Har två olika styrspakar, ej inkopplade samtidigt. Har två olika ljudkort, PCI och onboard. Samma problem oavsett vilket ljudkort eller spelenhet som jag använder. Har formaterat om hårddisk och kalibrerat styrspakarna. Inga konflikter rapporterade av datorn. Finns det något annat som styr styrenheterna än spelenheten och ljudkortet ? Kan en styrenhet kopplad till USB lösa deta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn styr? Menar du att datorn tar över kontrollen, springer runt med din spelare och röjer? hehe. Eller bara att kontrollen verkar dra lite grann åt något håll? Då är det väl styrspaken som inte fungerar som den ska - felkalibrerad eller nåt. Jag har aldrig ägt en analog joystick så jag vet inte exakt hur det funkar. Men visst är det väl någon potentiometer man kan vrida på för att ställa in spakens "centrum". Du har alltså formaterat hårddisken för att bli av med det här problemet... Jag tycker nästan lite synd om dig. Dyker felet upp för båda styrspakarna och/eller i flera olika spel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Problemet började med att datorn tappade kontakten med styrspaken. Det har ordnat sig. Det finns en potetiometer som står rätt på ratten. Hade bara varit så att datorn svängt på rätt håll i rätt tid så hade man bara bugat och tackat men så är inte fallet. Felet finns på båda styrspakarna i alla spel och på båda ljudkorten och uppkom samtidigt. Spelen funkar bra en liten stund (sekunder) sedan kommer det och går. Tydligen gjorde formatering viss nytta eftersom datorn helt pålötligt fick kontakt igen med styrspak, innan dess hade jag uppdaterat drivrutiner ändrat till det inbyggda ljudkortet mm utan framgång. JAg kan berätta om andra problem tex grafikkort och ljudkort på samma IRQ, så kanske du tycker ännu mer synd om mig. Spelkontrollerna har fungerat perfekt tidigare och felet uppstod utan att jag ändrade något eller installerade andra program / spel

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju himla konstigt. Om du kör två olika kontroller på två olika ljudkort så är det väl inte samma drivrutiner för bägge kontrollerna heller? Är det samma modell på både styrspakarna och ljudkorten? Om det inte är det så kanske det är något konstigt "styrspaks-virus". *skoja bara* hehe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte bägge styrspakarna samtidigt och det interna ljudkortet är alltid bortkopplat via bios. Eftersom ett allternativ var att ljudkortet på PCI platsen hade pajat så provade jag det interna, men med samma resultat. Både joystick och ratt har samma problem. Provar jag att använda spelen via keybordet så funkar det bra. Ett allternativ är att skaffa en ratt via USB, men om problem sitter "djupare" än i ljudkorten så kanske man får samma problem då. Använder jag mitt musikkeybord via midiporten så funkar det som alltid annars, den spelar inga egna toner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Låter som om du har en konflikt mellan dina joysticks och någon annan enhet, därav känslan att datorn tar över joysticken. Kolla i System enhetshanteraren om du har några enheter med konflikt.Prova att tilldela din joystick en annan port och IRQ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Låter som om du har en konflikt mellan dina joysticks och någon annan enhet, därav känslan att datorn tar över joysticken. Kolla i System enhetshanteraren om du har några enheter med konflikt.Prova att tilldela din joystick en annan port och IRQ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga konflikter, däremot kan jag prova att ändra IRQ, men det brukar vara ett helsike då datorn själv tilldelar IRQ, i BIOS kan man ändra IRQ, tror man, men det brukar ändå bli som datorn själv vill i slutändan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...