Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Begränsad anslutning" i nätverk - datorn spärrad?


improved-taste

Rekommendera Poster

improved-taste

Jo admin kommer absolut att förstå var jag fått lösenordet ifrån om jag kontaktar dem.

 

Jag startade tråden för att se om det var ngt JAG SJÄLV kunde göra för att komma ut på nätet igen - dvs: hela poängen med den är just att se om det gick att lösa detta UTAN att ringa admin. Det känns som att gå runt runt i cirkel att prata med dig. Tror du att jag hade frågat om råd på ett it-forum om jag hade ansett att jag hade något att vinna på att ringa ett samtal till it-avd?! My god. Du får gå vidare och försöka mästra någon annan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Lite längre norrut... Södermanland :) Har ivf ringt alla större bredbandslev. med kontantlösningar nu, och ingen har täckning här.

 

OK - har du kollat Telias täckningskarta?

 

Zooma in över Södermanland så ser du att det finns i princip bara en "död" zon - runt Bettna. Sitter du inte där så kan du få 6-10Mbit...

 

Har släktingar i mörkaste Smålandsskogen som kör mobilt bredband från Telia i sommarstugan (med en extern antenn). Ligger i princip aldrig under 5Mbps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uffe_hudik

Andra har ju försökt hjälpa dej med det verkar ju inte gå, så då återstår inte så mycket. MY GOD,, va du utan internet om du inte begriper annat än kontakta admin..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta det nu lugnt, alla. :)

Ingen anledning att gräla på någon, alla försöker ge så bra råd resp. information de kan och gillar man inte något inlägg är det bara att ignorera det.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Tack för all din input! Telias närmsta mast ligger ca en mil härifrån. Telenor har en mast 5 km härifrån och via dem kommer jag öht inte ut på 3G. Så visst enl Telia "finns det chans" att jag kan surfa via dem, men de "garanterar inget" - och den niten går jag inte på igen.

 

Extra antenn kan kanske vara en ide - men som sagt, då jag bara ska vara här i några veckor och är extremt otekniskt lagd vill jag helst undvika mer permanenta och krångliga lösningar.

 

Det har dykt upp lite mer info om nätverken. Vet inte om den är intressant, men om du eller ngn annan får några tankar av den ni gärna delge mig:

Nu när jag kopplar upp mig mot interner via iphonen så står det ibland även vid denna uppkoppling att nätverket är "endast lokalt". Det har aldrig hänt tidigare. Dock räcker det med att koppla ur och in igen för att nätverket ska stå som "lokalt och internet". Får mig att fundera om problemet kan ligga i min egen dator?? (Men gästnätverket fortsätter att stå som "endast lokalt" oavsett hur många gånger jag kopplar i och ur det.)

 

Tidigare när jag kopplade upp mig mot gästnätverket stod det "identifiering sker" och sen när jag var uppkopplad: "Ansluten till NN - endast lokalt". Nyligen ändrades dock detta och nu står det istället "oidentifierat nätverk... (NN)". Nätverket har alltså gått till att anses som oidentifierat (trots att namnet sedan nämns)??

 

Vet som sagt inte om denna info tillför något, men det vore ju skoj om det är detta som behövdes för att någon glödlampa ska tändas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all din input! Telias närmsta mast ligger ca en mil härifrån. Telenor har en mast 5 km härifrån och via dem kommer jag öht inte ut på 3G. Så visst enl Telia "finns det chans" att jag kan surfa via dem, men de "garanterar inget" - och den niten går jag inte på igen.

 

Extra antenn kan kanske vara en ide - men som sagt, då jag bara ska vara här i några veckor och är extremt otekniskt lagd vill jag helst undvika mer permanenta och krångliga lösningar.

 

Det har dykt upp lite mer info om nätverken. Vet inte om den är intressant, men om du eller ngn annan får några tankar av den ni gärna delge mig:

Nu när jag kopplar upp mig mot interner via iphonen så står det ibland även vid denna uppkoppling att nätverket är "endast lokalt". Det har aldrig hänt tidigare. Dock räcker det med att koppla ur och in igen för att nätverket ska stå som "lokalt och internet". Får mig att fundera om problemet kan ligga i min egen dator?? (Men gästnätverket fortsätter att stå som "endast lokalt" oavsett hur många gånger jag kopplar i och ur det.)

 

Tidigare när jag kopplade upp mig mot gästnätverket stod det "identifiering sker" och sen när jag var uppkopplad: "Ansluten till NN - endast lokalt". Nyligen ändrades dock detta och nu står det istället "oidentifierat nätverk... (NN)". Nätverket har alltså gått till att anses som oidentifierat (trots att namnet sedan nämns)??

 

Vet som sagt inte om denna info tillför något, men det vore ju skoj om det är detta som behövdes för att någon glödlampa ska tändas :)

 

Du var ju osäker på om du kunde "ta bort" enligt flora50's guide... eftersom du i princip redan gett upp så har du ju inget att förlora?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Nu är vi väl tillbaks på den andra tråden?

Du var ju osäker på om du kunde "ta bort" enligt flora50's guide... eftersom du i princip redan gett upp så har du ju inget att förlora?

 

Jepp! Det blir lite rörigt detta. Startade en ny tråd för att det skulle bli tydligare, men allt flyter ihop. Verkar också som att det bara är Joe och du som kan hjälpa mig och känner till alla turer så jag tänkte att det var säkrast att ta detta i tråden där ni senast var aktiva :)

 

Du har helt klart en poäng! Tror ni att det finns en chans att ta bort nätverket kan hjälpa alltså? Jag har ju stängt av datorn och kopplat ifrån utan att det hjälpt. Har fortfarande hopp om att detta KAN vara ngt tillfälligt fel som kommer att lösas centralt, och i så fall vore det ju väldigt trist att ha plockat bort nätverket permanent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett önskemål att en moderator ska slå ihop de två trådarna?

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Hej Cecilia! Ja kan du göra det vore det nog det bästa. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Nu är vi väl tillbaks på den andra tråden?

Du var ju osäker på om du kunde "ta bort" enligt flora50's guide... eftersom du i princip redan gett upp så har du ju inget att förlora?

 

Joe gjorde en felsökning på min dator och kom då fram till att det sannolikt inte hjälper att ta bort nätverket eftersom jag blir tilldelad en ip-adress när jag kopplar upp mig på det.

 

Eftersom jag inte är säker på att jag kan lägga till gästnätverket igen om jag tar bort det känns alltså den operationen rätt riskfylld. Skulle därför vilja veta om någon tekniskt kunnig verkligen tror att ett borttagande kan hjälpa (dvs att problemet ligger lokalt hos mig) och om någon vet att jag säkert kan hitta och lägga till gästnätverket igen trots att jag inte har en nätverksnyckel (som man enl guiden skulle behöva).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia! Ja kan du göra det vore det nog det bästa. Tack!

Två trådar har slagits ihop. Det kan ha lett till att det har blivit lite rörigt tråden.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joe gjorde en felsökning på min dator och kom då fram till att det sannolikt inte hjälper att ta bort nätverket eftersom jag blir tilldelad en ip-adress när jag kopplar upp mig på det.

 

Eftersom jag inte är säker på att jag kan lägga till gästnätverket igen om jag tar bort det känns alltså den operationen rätt riskfylld. Skulle därför vilja veta om någon tekniskt kunnig verkligen tror att ett borttagande kan hjälpa (dvs att problemet ligger lokalt hos mig) och om någon vet att jag säkert kan hitta och lägga till gästnätverket igen trots att jag inte har en nätverksnyckel (som man enl guiden skulle behöva).

Just de ja.. det var nätverksnyckeln du saknade.. då är det en dålig idé..

Jag tror inte heller att det skulle hjälpa men om jag vore i samma situation skulle jag gripa efter minsta halmstrå..

 

ps. jag har redigerat mitt förra inlägg, nu när tråden slagits ihop..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Just de ja.. det var nätverksnyckeln du saknade.. då är det en dålig idé..

Jag tror inte heller att det skulle hjälpa men om jag vore i samma situation skulle jag gripa efter minsta halmstrå..

 

ps. jag har redigerat mitt förra inlägg, nu när tråden slagits ihop..

 

Ja, men då får det nog bli det sista halmstrået :) Om inte ngn lyckas knäcka hur jag kan göra för att få igång internetuppkopplingen på nätverket härifrån så får jag försöka ta mig in till stan och antingen köpa Telia-paket med antenn eller en smartphone som kan agera som wi-fi-access-punkt tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Det har dykt upp lite mer info om nätverken. Vet inte om den är intressant, men om du eller ngn annan får några tankar av den ni gärna delge mig:

Nu när jag kopplar upp mig mot interner via iphonen så står det ibland även vid denna uppkoppling att nätverket är "endast lokalt". Det har aldrig hänt tidigare. Dock räcker det med att koppla ur och in igen för att nätverket ska stå som "lokalt och internet". Får mig att fundera om problemet kan ligga i min egen dator?? (Men gästnätverket fortsätter att stå som "endast lokalt" oavsett hur många gånger jag kopplar i och ur det.)

 

Tidigare när jag kopplade upp mig mot gästnätverket stod det "identifiering sker" och sen när jag var uppkopplad: "Ansluten till NN - endast lokalt". Nyligen ändrades dock detta och nu står det istället "oidentifierat nätverk... (NN)". Nätverket har alltså gått till att anses som oidentifierat (trots att namnet sedan nämns)??

 

Vet som sagt inte om denna info tillför något, men det vore ju skoj om det är detta som behövdes för att någon glödlampa ska tändas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...