Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Begränsad anslutning" i nätverk - datorn spärrad?


improved-taste

Rekommendera Poster

improved-taste

Det här känns så tröstlöst (inga mobila bredband har täckning här heller, så jag kan inte lösa det på den vägen), men stort tack för hjälpen ivf!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Skapad
  • Senaste svar
improved-taste

Just det glömde fråga: Ni tror alltså inte längre att problemen beror på att just min dator blivit spärrad, utan att det har att göra med ett allmänt fel eller avstängning? (Är det på det sättet så finns det ju visst hopp om att problemen kommer att åtgärdas så småningom).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är du ute på mycket tunn is. Försök till dataintrång ligger bara runt hörnet.

 

Hur mycket det än tar emot, bör du prata med IT-avdelningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Oj är det så allvarligt?? Skulle kunna betala en tusing för en dags fungarenade internet nu. Men då struntar jag givetvis i det! (Lite orättvist dock, med tanke på alla flashback-trådar jag läst under dagen om folk som tar sig in hos alla möjliga och raderar filer och stänger dem ute från deras egna nätverk med mera med mera, och det bara för att jävlas). Jag vill ju bara kunna kolla mailen etc :(

 

Men nu går jag och lägger mig. Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Det här känns så tröstlöst (inga mobila bredband har täckning här heller, så jag kan inte lösa det på den vägen), men stort tack för hjälpen ivf!

Om du inte kan få täckning via vanliga mobilnäten, så kanske gamla Icenet funkar som kör på NMT450-nätet. Dom heter ju något annat idag: Net1

 

Du kanske skall ta ett snack med dom så du får testa om det fungerar, innan du binder upp dig.

 

Eller ADSL via telefonnätet?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Nej det funkar tyvärr inte. Jag måste ha uppkoppling NU. Hade jag fått den i går hade det redan varit försent liksom. Skulle kanske kunna lägga en dag på att ta mig till närmsta stad för att köpa någon mobil lösning, men de verkar inte funka som sagt. Är bara här tillfälligt så fasta lösningar är det inte någon idé att kolla på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Hej på er!

 

Jag kan av olika anledningar bara koppla upp mig på ett wi-fi genom mobilen, men behöver internetuppkoppling till datorn! Finns det något sätt att lösa detta på - dvs att jag drar nytta av mobilens wi-fi, i datorn, utan att koppla upp mig på nätverket från själva datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju på vad din telefon fixar. Finns ju progravaror som låter luren agera accesspunkt osv.

 

Som ngn föreslog igår: Om du sitter i djupa skogarna ngnstans, kolla på Net1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Beror ju på vad din telefon fixar. Finns ju progravaror som låter luren agera accesspunkt osv.

Net1

 

Jag har en i-phone, men som sagt kan jag bara surfa utan 3G på datorn och kommer knappt in på vanliga HTML-sidor - så det är väl tveksamt om jag kan ladda hem ngt på själva burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Och ang. Net1 och liknande är det som jag svarade på det i förra tråden - dvs jag måste få uppkopplingen fixad nu och är dessutom bara på detta ställe tillfälligt så någon fast lösning hjälper inte mig. Och de mobila bredbanden med kontantlösningar har ingen täckning här :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Hittade detta på Flashback ang att göra mobiler till wi-fi-acesspunkter:

 

Citat:

Ursprungligen postat av skolmatsal

"På androidmobiler kan man göra telefonen till en wifi accesspunkt, inget i och urkopplande krävs.

 

Detta går även att göra på en iphone. Problemet är bara att det drar sjukt mycket batteri så tror det skulle bli ganska jobbigt att endast använda telefonen som modem då man måste ha den inkoplad i laddaren om man ska använda internet en längre tid. "

 

Alltså - någon som vet hur man gör i-phonen till en acesspunkt så att datorn kan koppla upp sig mot mobilens wi-fi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan surfa via iPhone men inte med 3G? Är det beroende på placeringen där du befinner dig geografiskt? Alltså att du kan få 3G om du är "i stan"?

Hos vilken operatör har du abonnemanget?

Var befinner du dig? (om du vill berätta det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Alltså - jag har normalt 3G i mobilen men nu är jag långt ute i skogen så det finns ingen 3G-täckning här.

 

Jag kommer inte ut på gästnätverket längre som jag beskrivit ovan. Har dock fått tag på en wi-fi genom mobilen nu (kan ej koppla upp mot wi-fi via datorn). Berättat mer om detta i ny tråd. Någon ide om hur jag kan få uppkoppling i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uffe_hudik

Finns nog ingen ide att sitta här å tipsa en massa när TS själv inte vill kontakta nätägaren som bestämmer vilka som skall ha rätt att nyttja nätet. tydligen så hör TS inte till dom som har den rätten ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Jo jag har som sagt den rätten än så länge eftersom det inte finns ngn policy än - som sagt. Har också förklarat orsaken till varför jag inte kan ringa admin. Kan du bara ge otrevliga pk-kommentarer så var hellre tyst. "En massa tips" har jag inte fått fr dig ivf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Tackar! Har gjort så och det verkar som att man måste göra ngt " olagligt" och ganska krångligt med iphonen för att den ska funka som accesspunkt - och det vågar/kan jag inte trixa med.

 

Verkar som att ingen vet hur jag ska kunna komma ut på gästnätet igen eller hur jag kommer åt wi-fi i datorn, helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uffe_hudik

Efter som du anser dej ha rätten att koppla upp dej på det nätet så varför skulle det va så farligt att kontakta admin ? Skulle det va nåt fel på prylarna så kan ju admin aldrig åtgärda problemet om han nu inte får reda på det.. Kontakt verkar du ju få med nätet men inte får fram inloggningsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Som sagt - om jag kontaktar admin kommer det sannolikt sättas upp policy. Plus att det vore oschysst mot den som gav mig lösenord. Kan vi hålla oss till ämnet, dvs problemlösning, nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Skulle det va nåt fel på prylarna så kan ju admin aldrig åtgärda problemet om han nu inte får reda på det.. Kontakt verkar du ju få med nätet men inte får fram inloggningsidan.

 

Jo men om det är fel på dem så kommer ngn annan att anmäla, ngn från företaget. Är fler än jag som använder nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uffe_hudik

Med admin behöver ju inte veta vem du fått inloggningen i från,, du skriver ju själv

*Och jag har sett att informationen om gäst-nätverket finns kvar i lokalerna (med de lösenordsuppgifter som jag har) - men inget om att det ska upphöra.* jag ser det som om du har 2 saker att välja mellan.... (är nog fler än jag som tycker så) antingen kontakta admin.. eller nån som KAN kontakta utifal nåt är fel,,, eller vara utan uppkoppling

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Har gjort så och det verkar som att man måste göra ngt " olagligt" och ganska krångligt med iphonen för att den ska funka som accesspunkt - och det vågar/kan jag inte trixa med.

 

Verkar som att ingen vet hur jag ska kunna komma ut på gästnätet igen eller hur jag kommer åt wi-fi i datorn, helt enkelt.

 

Ger upp nu. Har suttit tre dagar fr morgon till kväll med detta medan solen gassat utanför fönstren. Orkar inte försöka längre.

Har du verkligen kollat så att Net1 inte har täckning där du är?

Har du kollat leveranstiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Har du verkligen kollat så att Net1 inte har täckning där du är?

Har du kollat leveranstiden?

 

Jo jag pratade med dem det fösta jag gjorde i morse - men det var som jag trodde, de har inga mobila kontant-lösningar. Bara bredband med bindningstid på över ett år. Alla såna permanenta lösningar är inte intressanta för mig eftersom jag bara är här några veckor till.

 

Om ngn känner till en leverantör med kontant-paket som har bra täckning i syd-östa Sverige får ni gärna tipsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ngn känner till en leverantör med kontant-paket som har bra täckning i syd-östa Sverige får ni gärna tipsa.

 

Vad betyder det? Österlen, Blekinge, Småland eller vad?

Där torde valigt Telia abb, ev med en extra extern antenn fungera till 99%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Lite längre norrut... Södermanland :) Har ivf ringt alla större bredbandslev. med kontantlösningar nu, och ingen har täckning här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...