Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Begränsad anslutning" i nätverk - datorn spärrad?


improved-taste

Rekommendera Poster

improved-taste

Jag har tidigare surfat på ett publikt nätverk/ett trådlöst företagsnät (företaget sitter i samma hus som jag) som jag fått lösenord till. Men nu plötsligt när jag kopplar upp mig på nätverket så behöver jag inte längre skriva in lösenordet och det står att min uppkoppling är "begränsad" eller "endast lokalt" - dvs jag kommer inte ut på nätet. Det verkar också som att någon slags identifierings-process sätter igång när jag kopplar upp mig nu.

 

Nu till mina frågor:

*Kan jag jag på egen hand få reda på om det är ett allmänt problem med routern eller om jag blivit spärrad?

 

*Om jag blivit spärrad - kan jag komma runt detta på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Skapad
  • Senaste svar
uffe_hudik

Och vad säger ägaren till nätverket.. du har väl kontaktat denne ? Om inte så gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare. Om det är ett känt problem/ändring så behöver ju inte du, eller vi, leta reda på felorsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Nej, det vore ju så klart det lättaste, men det funkar inte här. Misstänker att det inte är officiellt på hela företaget att de delar med sig av nätverket till andra i närheten nämligen, så jag måste vara lite disket med detta och kan inte kontakta systemadmin eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som till dig delat ut lösenordet till det trådlösa nätverket kanske känner till om någon förändring skett?

 

Om din mac-adress är spärrad så kan det ju fungera med ett annat trådlöst nätverkskort (USB).

 

Det ska ju gå att ändra sin mac-adress men..

 

Men det kan ju också vara omvänt, att bara "giltiga" mac-adresser tillåts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Tack för svar! Han som gav lösenordet finns dock tyvärr inte kvar och jag vill inte fråga någon annan eftersom jag inte vet hur alla ställer sig till denna nätverksdelning. Onödigt att göra ett problem av det liksom. Måste alltså själv försöka diagnostisera...

 

"Om din mac-adress är spärrad så kan det ju fungera med ett annat trådlöst nätverkskort (USB)."

Ok, jättebra. Så jag måste helt enkelt ta mig in till stan och köpa ett till trådlöst nätverkskort? Går inte att ändra adressen på ngt annat sätt?

 

Tror inte att det begänsat nätverket så att bara godkända datorer kan koppla upp sig då det är ett "gäst-nätverk" som alla tillfälliga besökare ska kunna använda sig av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

googla bara "ändra mac-adress" så får du en hel del tips, bl.a. på Flashback.

 

Du kan ju också pröva att ta bort din anslutning helt och lägga till den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Jepp, ok då gör jag så.

 

Vad menar du med att ta bort anslutningen? Att koppla ifrån nätverket? Det har jag gjort ca 1000 ggr, men får samma trista besked varje gång jag kopplar upp mig igen.

 

Finns det något sätt att få reda på om ens dator blivit spärrad? Om den inte har det så behöver jag ju inte fixa ny adress/nätverkskort utan bara försöka uppbringa lite tålamod tills de fixar det centralt. Misstänker dock att jag blivit spärrad som sagt - för om det var fel på routern skulle väl nätverket över huvud taget inte synas som ett "tillgängligt nätverk"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Toppen! Men hur viktigt är det att göra detta? Är det en hyfsad chans att det tar bort problemet? Den där guiden är väl för de som har problem på själva datorn, men jag har ju förmodligen problem med routern.

 

Har ivf försökt följa guiden flera gånger, men fegar alltid ur när varningsrutan för att ta bort nätverket från kontrollpanelen dyker upp. Jag har ju inte någon nätverksnyckel (vilket man enl guiden behöver för att kunna lägga till nätverket igen) så jag är rädd att jag tar bort nätverket permanent och aldrig kommer få tillgång till det igen om jag fullföljer alla stegen i guiden.

 

Tror ivf att jag lyckats ta reda på att jag inte är spärrad! :) Avaktiverade min nuvarande operatör på mobilen och kopplade upp den mot wi-fi.... och det funkade inte på mobilen heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter misstänkt som att du helt enkelt blivit portad från denna förbindelse, och inte får tillträde längre.

 

Om du inte kan eller vill kontakta dom ansvariga, så får du kanske inte veta, om du faktiskt fortfarande har rätt att koppla in dig på detta nätverk, access-reglerna kan ju ha blivit ändrade, och din gamla kontakt finns tydligen inte kvar, så det kan ju ha blivit ändringar efter att denna person slutade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Jo men om jag kontaktar de ansvariga så blir det ju tydligt att fler än de som är anställda använder nätverket. Än så länge är reglerna för näverket lite luddiga (de som har lösen och är i huset använder det) - men om jag hör av mig så är risken stor att det just kommer att "bli ett problem" och sättas upp en policy för hur nätverket får användas. Och det känns onödigt.

 

Tyckte också länge att det lutade åt att jag är portad - men då borde ju wi-fi-uppkopplingen med i-phonen mot detta nätverk fungerat? Jag kom alltså inte ut på internet med mobilen heller när jag testade att koppla upp mig, och det tyder väl på att det är något router-problem?

 

Tack för alla svar hur som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Någon som har någon synpunkt på om detta (se länk nedan) förslag (dvs, ta bort trådanslutning) kan hjälpa?

 

Eller om ni vet vad som händer om jag följer instruktionerna i den länkade guiden och tar bort nätverket från: Kontrollpanelen\Nätverk ---> Internet\Hantera trådlösa nätverk.

Kan jag hitta och koppla upp mig mot nätverket igen då, även om jag inte har någon nätverksnyckel (för nätverksnyckel är väl inte samma sak som lösenordet för nätverket?)? Det står alltså i guiden att man ska ha en nätverksnyckel när man lägger till det borttagna nätverket igen, men jag tror inte att jag har någon.

 

Kika här om det är något du kan göra, från stycket Ta bort trådanslutning.

http://web.comhem.se...wireless_router

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår rätt så är du "ansluten" till det trådlösa nätet. I vilket läge skrev du tidigare lösenordet? Som ett steg i själva anslutningen eller på en web-sida när du försökte gå ut på nätet?

 

Vad säger ipconfig/all?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Hej! Antar att det är lite svårt att hålla koll på alla turer, men du har förstått helt rätt.

 

Jag är alltså ansluten till det trådlösa nu, men kommer inte längre ut på internet ("Åtkomst: Endast lokalt").

 

Tidigare när jag kom ut på internet så anslöt jag till nätverket och öppnade sedan en webbsida. Då slussades jag automatiskt först till en inloggningssida där nätverksnamn och lösenord skulle skrivas in - och sedan var jag ute på det fantaaaastiska internet :)

 

Om jag försöker gå in på en webbsida nu så står det bara att "webbsidan kan inte visas - diagnostisera anslutningsproblem". Jag har alltså ingen kontakt med internet.

 

 

 

Vad säger ipconfig/all?

 

 

Ehhh... ipcconfig....what???? Vet inte vad det är :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare när jag kom ut på internet så anslöt jag till nätverket och öppnade sedan en webbsida. Då slussades jag automatiskt först till en inloggningssida där nätverksnamn och lösenord skulle skrivas in - och sedan var jag ute på det fantaaaastiska internet

 

Vilket är det sätt man normalt implementerar gäst-nät på. Klienten får ansluta till nätet men när man försöker går mot internet "fångas" requesten upp och man omdirigeras till en inloggningssida. Den inloggning man nyttjar är i princip alltid temporär.

 

Det faktum att du inte längre får upp en inloggning tyder ju på att funktionen är nedstängd, snarare än att din inloggning gått ut.

 

Ipconfig/all: Start->Kör->skriv "cmd" + enter. I kommendoprompten (dos-fönster) som kommer upp skriv "ipconfig/all" + enter. Klistra in svaret du får här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Ja, men då är det kanske en tillfällig nedstängning då? Att någon gjort det av misstag eller att routern gått sönder? För det är inte sannolikt att företaget bara skulle ha tagit bort denna funktion för sina besökare tror jag.

 

Känner mig så dum, men jag fattar inte vad du menar med

"Ipconfig/all: Start->Kör->skriv "cmd" + enter. I kommendoprompten (dos-fönster) som kommer upp skriv "ipconfig/all" + enter." :(

När jag tar fram Start så dyker inte "Kör" upp någonstans i menyn. Jag testade med att använda sökfältet i startmenyn - var det det du menade? När jag sökte på cmd fick jag då upp ett program och tre filer (2 setup och en setup.inx). Jag öppnade programmet som var en svart ruta med vit text och skrev in ipconfig/all (efter mitt namn som redan stod där). Då fick jag upp en massa text. Är det den du behöver? Det verkar som att den inte går att copy+paste, så du kanske menade något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tar fram Start så dyker inte "Kör" upp någonstans i menyn. Jag testade med att använda sökfältet i startmenyn - var det det du menade? När jag sökte på cmd fick jag då upp ett program och tre filer (2 setup och en setup.inx). Jag öppnade programmet som var en svart ruta med vit text och skrev in ipconfig/all (efter mitt namn som redan stod där). Då fick jag upp en massa text. Är det den du behöver? Det verkar som att den inte går att copy+paste, så du kanske menade något annat?

 

Ja, det är den texten som du får som svar som är intressant. Du kan använda copy&paste om du öppnar menyn (klicka i övre vänstra hörnet och sedan edit/mark (eller motsvarnde om du kör svensk vers).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Det faktum att du inte längre får upp en inloggning tyder ju på att funktionen är nedstängd, snarare än att din inloggning gått ut.

 

 

Det här är intressant! Jag tror att du är ngt på spåren. Har du någon aning om hur jag kan sätta på funktionen igen? Gör jag det via företagets dator eller ska det finnas ett modem bredvid som man kan slå på t.ex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Ja, det är den texten som du får som svar som är intressant. Du kan använda copy&paste om du öppnar menyn (klicka i övre vänstra hörnet och sedan edit/mark (eller motsvarnde om du kör svensk vers).

 

Tack för din hjälp!! Känns jätteskönt att inte sitta här helt ensam - för jag är verkligen förstörd över detta.

 

Hur som helst:

Riskerar jag inte att dela med mig av känslig info om jag kopierar allt? Verkar som att mina adresser och liknande står där. Jag kanske ska ta bort lite innan jag klistrar in det så att alla kan se? Eller så kan jag välja ut exakt det du behöver se - vad är det i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag är intresserad av är om du fått en IP-adress av routern eller ej.

 

Wireless LAN adapter Wireless Network Connection:

  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) WiFi Link 5300 AGN
  Physical Address. . . . . . . . . : 00-21-6A-48-CA-E0
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
  Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::84ae:628:d271:f8b4%12(Preferred)
  IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.200.123(Preferred)
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 5 maj 2011 18:14:19
  Lease Expires . . . . . . . . . . : den 5 maj 2011 22:14:22
  Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.200.1
  DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.200.1
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 218112362
  DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-14-23-AC-59-00-24-E8-A6-25-58

  DNS Servers . . . . . . . . . . . : 87.96.254.52
                                      87.96.254.67
  NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

 

Så ser det ut för mig. Du kan ta bort den sista delen av IP-addressen ovan om du vill. Behövs inte. Dvs 192.168.200.x ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

IP-konfiguration för Windows

 

 

 

Kan det vara det här du behöver?Jag tog bort den översta infon om min nuvarande uppkoppling via mobilen. Sen hade jag MASSOR med info om div. tunnelanslutningar och andra anslutningar, men det verkade vara väldigt gammalt så det raderade jag också. Säg till om jag tagit bort för mycket någonstans! Eftersom jag är så dålig på datorer så cencurerade jag lite hej vilt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vad som behövdes. Nu ser man att du har fått en IP-adress (troligen av routern). Dvs du är ansluten till nätverket men kommer inte vidare. Antingen är det knas på anslutningen efter routern vidare mot internet eller så har man helt enkelt stängt av gäst-nät funktionen på denna delen av nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

improved-taste

Ok. Så tipset jag fick tidigare om att ta bort nätverket och sen försöka lägga till det igen hjälper inte?

 

Har du någon aning om hur jag sätter på gäst-nät-funktionen igen? Är det komplicerat eller kan jag försöka smita in och göra det själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Så tipset jag fick tidigare om att ta bort nätverket och sen försöka lägga till det igen hjälper inte?

 

Eftersom du har fått en IP-adress, så med största sannolikhet inte.

 

Har du någon aning om hur jag sätter på gäst-nät-funktionen igen? Är det komplicerat eller kan jag försöka smita in och göra det själv?

 

Det kan du inte. Styrs av en central enhet som dels troligen inte finns där du är samt att den kräver en specifik inloggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...