Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta Lacie ED mini V2


Jocke L

Rekommendera Poster

Hej,

 

Försöker installera min Lacie ED mini V2 500GB på nätverket. Har kopplat enligt instruktionen men den dyker inte upp under nätverk på datorn och jag kan inte logga in genom http://edmini i webbläsaren.

 

Har kollat i min Thomson gateway (från Telia) och där verkar den inte heller finnas. Laddade hem Lacies IP configurator men den hittade ingenting heller.

 

Vad gör jag för fel? Har testat på 2 win7 datorer och 1 mac.

 

Fick inte med en nätverkskabel (REA!) så jag tog en jag hade hemma men det borde väl inte vara problemet (har testat 2 olika kablar)?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken ip-adress har NAS,en? Ligger den inom intervallet som routern delar ut? Samma ip-som annan enhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken ip-adress har NAS,en? Ligger den inom intervallet som routern delar ut? Samma ip-som annan enhet?

 

Den borde väl få en adress när DHCP är aktiverat? Hittar inget när jag tittar i min gateway. Eller har jag missuppfattat frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den borde väl få en adress när DHCP är aktiverat? Hittar inget när jag tittar i min gateway. Eller har jag missuppfattat frågan?

Om NAS,en är inställd att den är en DHCP-klient så ska ju allt fungera men om den från fabrik är inställd att INTE vara det och har en IP-adress som ex. 192.168.000.100 och ditt nätverk är ex. 192.168.001.xxx så blir det inget bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om NAS,en är inställd att den är en DHCP-klient så ska ju allt fungera men om den från fabrik är inställd att INTE vara det och har en IP-adress som ex. 192.168.000.100 och ditt nätverk är ex. 192.168.001.xxx så blir det inget bra...

 

 

Default IP på disken (utan DHCP) är 192.168.1.100. Mina datorer får IP 192.168.1.xx så det borde ju vara rätt. Hittade detta på LaCies FAQ men jag fattar inte om det kan ha någon betydelse:

 

"Is the Ethernet Disk mini compatible with a Gigabit Ethernet network?

Yes. The Ethernet Disk mini can be used on a Gigabit network but it requires a switch Ethernet 100 Mb/1Gb (not included). Please ask your resellers for more information."

 

//Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar ta slut på idéer men att testa en tredje kabel är väl en väg.

 

Går det att komma åt konfigureringssidorna via USB?

 

Vilken IP-adress har din Thomson? OM den också har 192.168.1.100 så är det ju en konflikt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar ta slut på idéer men att testa en tredje kabel är väl en väg.

 

Går det att komma åt konfigureringssidorna via USB?

 

Vilken IP-adress har din Thomson? OM den också har 192.168.1.100 så är det ju en konflikt..

 

Hej, Thomson har en anna IP. Slutar på 254.

 

Funkar inte med USB heller...

 

Känns som om den inte riktigt är OK.

 

//Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...