Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur raderar jag SPÖK-filer i Macbook Pro


JBear

Rekommendera Poster

Hej macvänner.. En svår fråga för mig som nybörjare lyder:

 

Jag försökte installera Avid Express Pro v. 5.7.2 (2006-2007) på min Macbook Pro med Mac OS X v. 10.6.7. Fick efter en stund felmeddelande att programmet inte skulle fungera. Vilket ledde till att jag drog dom ikoner som dykt upp i programmappen till papperskorgen i tron att så avinstallerades allt.

 

Men sen dök allehanda felmeddelanden upp, om att diverse Avid-komponenter inte kunde startas.

Mödosamt fick jag anteckna namnet på varje fil (ett tiotal sammanlagt) och raderade dem en efter en. Nu startar datorn bra igen, men när jag "spotlightar" på "Avid" får jag träff på 1.558 objekt och dom går inte att radera. När man klickar på exempelvis en som heter Avid Xpress Pro Index kommer detta meddelande upp:

 

"Aliaset "Avid Xpress Pro Index" kan inte öppnas eftersom originalet inte kan hittas".

Tre knappar finns där till:

Radera alias / Reparera alias / OK

Radera går inte, reparera drar igång "Välj det objekt som du vill att aliaset "Avid Xpress Pro Index" ska öppna (??? jag väljer avbryt) och så klickar jag OK för att stänga fönstret.

 

Inga filer kan raderas.

Vid omstart av datorn försvinner dom inte heller.

 

Dom är spökfiler, dom syns med kan inte påverkas. Under "Arkiv" är alternativet "Flytta till papperskorgen" ljusgrått (oväljbart). Och det går följaktligen inte heller att radera filerna med cmd+backspace.

 

Min kompis gissar att datorn fick spelet när jag försölkt installera en för gammal Avid-variant (redigeringsprogram med väldigt tuyngt innehåll för övrigt).

 

Vad rekommenderar ni mig att göra?

Mvh!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tömde papperskorgen! Då försvann dom spöklika genvägarna.

Sen kom dom inte tillbaka mer i Spotlight.

 

Vet nån varför macen visar genvägar till filer som är kastade - utan att ange att dom ligger där? Det fanns alltså ingen sökväg som det annars gör när man letar filer via Spotlight.

 

Det hade besparat er alla mina (onödiga) frågor..

Mvh!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör en sökning i Windows så kommer du säkert att få sökträffar på filer som ligger i papperskorgen.

Filerna finns ju där, i datorn.

Jämför med att du slänger ett papper i papperskorgen där hemma.

Om du senare letar noga så kommer du att hitta det papperet.

 

En annan sak som kanske visas som sökträff är de filer (eller registerposter) som i Windows kallas "Recent". Alltså en slags kom-i-håg-lapp för de dokument man nyligen arbetat med.

Tar man bort dokumentet så ligger kom-i-håg-lappen kvar.

Men jag vet inte hur OS X hanterar detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis - Windows säger direkt att filen jag söker på ligger i papperskorgen om det är där den är. Macen i det här fallet mörkade. Jag vill tro att jag själv måste ha gjort nåt fel. Det finns ju ingen reson i att Spotlight leverar 1500 svar på en fråga om en viss typ av filer utan att sedan berätta var på hårddisken jag kan finna dom.

 

Ni som själva är inbitna mac-are kanske kan förklara nån inställning jag missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...