Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ACER och rimlig batteritid!?


Lawless

Rekommendera Poster

Köpte en Acer Aspire 5741G med i3 350, GeForce 320, 500 GB HDD osv osv till min dotter för 8 mån sen. Allt gott o väl tills för någon månad sen då batteriet gick i botten efter typ en timmes surf. Numera tar det minst 12 timmar att få laddat det igen efter en kort surfsession! Om hon använder skrotet medan den fortfarande laddar sjunker batterikapaciteten hela tiden!! Är det rimligt att en dator för 7000 kr inte orkar längre än 7-8 mån? Aldrig mera Acer, den saken är helt klar! Men kan vi klaga på det hos säljaren eller... Nä, tror nog inte det eftersom det råkar vara NetOnNet vilket vi numera fått KÖPVARNING hos. Någon mer som upplevt liknande eller är det bara vi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uffe_hudik

Spelar väl ingen roll var man har köpt den.. samma lagar och regler gäller för alla..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peckapecan

Hej

Har en Acer 5741,utan g :-)

 

Haft den i ett år och är jättenöjd, tycker batteritiden är helt ok, räcker många timmar speciellt om man bara surfar.

 

Jag tror att ditt batteri är helt enkelt trasigt, vet inte om butiksgarantin täcker batteriet men isf kontakta acer och påtala problemet, det kan skilja mellan butiksgaranti som vanligtvis är ett år och fabriksgarantin kan uppgå

ytterligare ett till två år beroende på vilken del det gäller.

 

Ha de gött

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peckapecan

Tar det 12tim att ladda batteriet låter det som batteriproblem.

Känn efter om det blir onormalt varmt efter du laddat någon timma om så låter det som kortslutning och är det helt kallt

ev avbrott i någon cell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peckapecan

Du har ju även garantin som gäller i åtminstånde 2 mån till, kontakta inköpsstället först innan du vidtar ytterligare åtgärder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Vad det är för fel avstår jag att räkna ut här. Kan ju lika gärna vara batteriladdningsfunktionen som batteriet.

Bara att lämna in för garantireparation. Och varför skulle det inte vara 1 års garanti på batteriet?

Är det nån som har någon sådan text att visa upp.

I de lagar som gäller. Att batteriet tappar kapacitet är normalt men det här batteriet är inte normalt.

Normalt är tre saker:

1) Inga problem köra datorn med nätadapater.

2) Att batteriet laddas ur snabbare och snabbare.

3) Att det går allt snabbare ladda batteriet. Ju mer slut batteriet ( ju kortare tid med batteridrift) desto fortare går det att ladda batteriet från t.ex. 10% till 100%.

 

I mina två första bärbara från 1995 respektive 1999

tog det ungefär 3 år innan batteriet bara gav mindre än 5 minuters drifttid, dags för batteribyte.

Min HP nw8000 från 2004 har fortfarande mer än 1 timmes drift på batteriet (ja den kostade ju 35000+moms, ibland får man lite mer för mycket mer pengar)

 

 

Bara lämna in Acern för garantireparation. Innan ni gör det ladda över allt viktigt på USB, bränn på DVD eller lägg upp det på er server.

För det kan ta många månader enligt annan tråd på eforum att få en Acer reparerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips o lite råg i ryggen med att faktiskt säga till om fel! Känner mig dum när jag kräver ev garantiåtgärd. Och det vet jag att jag inte är ensam om - tyvärr %=)  Har kollat lite närmare efter Era tips. Att spela upp DVD funkar en knapp timme. Bara surf fungerar 1.5-2 timmar om vi har tur typ! Sen är det bara att vänta ca 10 tim innan det går att koppla loss igen och anv datorn som den marknadsförs - bärbar.  Energischeman är optimerade för minsta möjliga förbrukning. Laddenhet och batteri i maskinen blir aldrig varma någonsin. NetOnNet hävdar att garantin inte gäller för batteri och hänvisar till Acer. Som för övrigt residerar i Nederländerna. Visst är datorköp en lärorik - om än något dyr erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar väl ingen roll var man har köpt den.. samma lagar och regler gäller för alla..

 

 

Trodde Du ja!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batterier räknas normalt som förbrukningsvara samt de flesta datortillverkare och försäljningsställen låter inte batterier ingå i garantiavtalen. Om man hanterar batterier på fel sätt, dvs ej enligt det som står i datormanualen, är de ofta helt slut inom ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Jag fick nytt batteri på garantin efter mkt diskussion. Visade sig vara ett inte helt ovanligt fel på batteriet! Acer HAR problem med sina batterier!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför så många kontakter till batteriet för laptopen?

Skulle normal räcka med 2 st, plus och minus som bilen m.fl.

 

Läst om att det sitter chip som läser av hur många ggr. det laddas och hur, chip som ej laddar batteriet fullt varje gång och minskar detta successivt vid varje laddningstillfälle tills batteriet blir dåligt / slut?

Allt för att sälja nya dyra batterier till kund, och bra miljötänk :(

 

En gammal län k på engelska att läsa.

 

http://www.buchmann.ca/article21-page1.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...