Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Excel - filtrera med radetiketter

likj

Recommended Posts

Hallå,

Jag har ett litet problem. Håller på med att ta fram en slags kalender där ett startdatum ska kunna fyllas i och sedan autofyllas vidare i en rad. Sedan i första kolumen ska man kunna skriva i utförda aktiviteter. På ett ungefär såhär:

1 maj 2 maj 3 maj 4 maj 5 maj

Fotboll

Innebandy

Ishockey

I rutorna skall man sedan kunna fylla i hur många timmar man lagt på vardera aktivitet för att sedan kunna summera dom.

Nu till problemet,

Jag vill kunna filtrera bland datumen och därifrån kunna se delsummor från olika månader.

Autofilter verkar endast fungera med kolumnetiketter och jag har som sagt radetiketter.

Samma gäller pivottabeller där kolumnetiketter krävs.

Är det någon som har tips på hur detta kan lösas? Med makro, namnge områden, vem vet? icon1.gif

Hej

Varför inte "vända på kuttingen"? d.v.s sätt aktiviteterna som kolumnrubriker och datum på rad, ungefär så här:

Datum_______Fotboll_______Hockey_______Bandy

2010-05-01

2010-05-02

Då kan du sätta ett autofilter på rubrikraden och filtrera per månad (i alla fall om du har Excel 2007, minns inte riktigt hur det såg ut för filtreringen i 2003)

Om du sätter rubrikerna på rad 3 så kan du på rad 1 sätta in formeln =DELSUMMA (den heter SUBTOTAL om du har engelsk Office).

Skriv exempelvis följande formel i B1:

=DELSUMMA(9;B4:B5000)

Den formeln beräknar bara de rader som visas när du filterar på ett eller annat.

9-an betyder att den summerar. Om du vill räkna antalet skriver du 3 istället. B4:B5000 talar om att detta är det intervall den ska räkna från. Vitsen att sätta summeringen längst upp är att då kan man ta i med intervallet så att det räcker och blir över. Dessutom ser man alltid summan tillsammans med rubrikerna utan att skrolla så mycket. Tänk bara på att sätta filtret så det räcker till alla rader.

Kan det vara nåt för dej? Eller har jag missförstått frågan kanske.

Finns säkert andra som har snitsigare lösningar också!

mvh

Britt

Tack för svar!

Den lösningen har jag funderat på men problemet då blir att att jag måste ändra orienteringen på texten eller snedställa den och det kan då bli svårt att läsa. Excel-filen ska fungera som en mall för nedlagda timmar över tiden och kan då bli svårtydd med "fel"-orienterad text. Men det kan sluta med att det ändå blir löst så iaf smile.gif tack för snabbt svar!

Jag är lite trött och är väl inte helt hundra på om jag har förstått ditt problem heller men när jag ser detta så ser jag en användning av funktionen "Konsolidera" framför mig.

Den kan ju ställas in att använda såväl rad som kolumnetikett.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...