Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mikrofon-problem på min laptop!


DarkOnyx

Rekommendera Poster

Hejsan, jag tror jag håller på att bli galen på det här! Jag har för några månader sen köpt mig en väldigt nice laptop ifrån MSI (GX740) (med Windows 7 64-bit Home Premium). Den har som jag förstår fyra in/out-puts för ljud (mikrofon, line-in, line-out och hörlurar). Så förra veckan köpte jag mig ett surround-högtalarpaketet, Logitech Z506. Vid installationen så märkte jag att högtalarsystemet gick ut i 3st 3.5mm-kablar till min dator i detta fallet (eller annan mottagare i allmänhet). Så jag placerade ut alla högtalare och anslöt de till respektive plats bakom subwoofern.

Sedan skulle jag välja att ansluta de tre 3.5mm kablarna till datorn och tänkte mig att testa och se vilka av dessa fyra platser den kan sitta. Efter lite pillande så fungerade hela systemet bra på mikrofon, line-out och hörlurar. Så line-in var fortfarande ledig.

Men nu skulle jag ansluta min mikrofon till datorn som jag hade där hemma för att chatta på skype/msn men då gick det så klart inte för att mikrofon-platsen var upptagen och line-in fungerar inte till detta!

Efter vad jag sett/hört på internet så ska det vara möjligt att ansluta upp till 7.1 system till MSI'n (?analogt? S/PDIF support) som jag har, så hur gör jag med min mikrofon, vill gärna kunna använda både och :(

Jag använder mig av "original drivrutinerna/drivrutinerna ifrån MSI's hemsida" så de ska det inte vara några problem med, därefter så använder jag Realtek HD-konfiguration för inställningarna etc. och när jag ansluter min mikrofon till line-in så tror den att jag ansluter "sidohögtalare"??? (som om jag använder 7.1 :S), medan jag faktiskt satt 5.1 i huvudmenyn. Så min fråga är, hur löser jag nu detta? Är jag verkligen tvungen att skaffa någon form av "splitter" för att ha mikrofon-platsen ledig, eller vad ska jag ta mig till i så fall?

Hoppas någon kan hjälpa mig, har hållit på och letat mig runt på internet på massa olika forums utan något vidare resultat :(

 

Tack!

//Trancemaster Onyx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Varför skall detta paket kopplas till mikrofon ingången på datorn, det finns väl inget mikrofon uttag på nån av högtalarna (endast hörlur-uttag)?

 

Mikrofonen skall kopplas till mikrofon-ingången på datorn.

 

Högtalarpaket till ljud-utgångar på datorn.

 

Manualen http://www.logitech.com/assets/33015/2/z506620-002649005326gsamr.pdf

 

Mvh

post-73434-0-29931100-1304456710_thumb.png

post-73434-0-72538100-1304456845_thumb.png

post-73434-0-25737700-1304456917_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja just, tänkte inte på dom dubbla funktionerna. Kör ju endast stereo (2+1) själv och då är mikrofon-uttaget ledigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just, tänkte inte på dom dubbla funktionerna. Kör ju endast stereo (2+1) själv och då är mikrofon-uttaget ledigt.

Precis. Märkligt att det är linjeUTgången som blir ledig, när de andra används som UTgångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Precis. Märkligt att det är linjeUTgången som blir ledig, när de andra används som UTgångar.

Ja man tycker ju att det skall vara tvärtom, för mikrofon-ingången behövs väl nästan mer.

 

Alternativet till en USB-mic är väl att köra paketet som stereo, men då tappar man ju finessen med surround om man nu vill ha sådant för spel och film.

 

För vanligt musiklyssnande så föredrar jag stereo - tycker det låter bedrövligt i surround och musikartisterna har ju sällan spelat in låtarna så heller.

 

Om du skall använda spdif kontaken på datorn så måste du väl ha en separat modul?

Har själv aldrig kopplat in denna, men då kanske mikrofon-uttaget blir ledigt om du konfigurerar efter detta i ljudkontrollen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Så om du har en S/PDIF kontakt i datorn, så borde du få 5.1 ljud ut i högtalarna om du kopplar en S/PDIF kabel till detta.

3.5mm optisk (Toslink), men finns även koaxial och sedan väljer att du ska använda s/pdif i ljudinställningarna.

 

Har som sagt inte kopplat in detta själv.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att jag har dessa fyra kontakter att välja mellan och i brukanvisningen (och på MSI's produkt sida) så står det är S/PDIF är tillgängligt samt att upp till 7.1 kan användas, fast då ej optiskt, det är just det jag också tycker är konstigt). Sen att mikrofonen används tycker jag är ännu konstigare, eftersom som tidigare sagt så finns det inte någon mikrofon-kontakt på högtalarsettet samt att hur kan man få ut ljud ifrån mikrofonkontakten (eftersom det är en input?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Om du tittar på bilden i Mikael63s inlägg, så ser du att mikrofon-uttaget har dubbla funktioner, beroende på hur ljudet konfigureras i ljudkontrollen.

Vid 5.1 och 7.1 så används mikrofon-uttaget för mitthögtalare/subwoofer.

 

Samt linje-utgången används bara vid 7.1 Surroundhögtalare höger/vänster.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då är det alltså inte möjligt för mig att använda en mikrofon (i min nuvarande konfiguration) utan att skaffa mig av en USB-mikrofon (alltså använda mig av en mikrofon med 3.5mm uttag)? För jag har nämligen fyra USB-portar till min laptop och alla är redan upptagna (en till musen, en till skrivbordet, en till min externa hårddisk och en till min webcam).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då är det alltså inte möjligt för mig att använda en mikrofon (i min nuvarande konfiguration) utan att skaffa mig av en USB-mikrofon (alltså använda mig av en mikrofon med 3.5mm uttag)? För jag har nämligen fyra USB-portar till min laptop och alla är redan upptagna (en till musen, en till skrivbordet, en till min externa hårddisk och en till min webcam).

Nej, inte som jag ser det.

En liten USB-hub löser problemet med portarna.

En web-cam med inbyggd mic löser också problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då får jag väl leva med att inte ha en mikrofon så länge (tills jag köper en ny dator med fler ljud-uttag eller skaffar ett USB-ljudkort).

Jag får tacka för att ni tog er tid att besvara mina frågor och ha en bra dag/kväll :)

 

MVH

//DarkOnyx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...