Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vad heter filmen?

Mikael63

Recommended Posts

Kan du svaret så hoppas jag att du även själv sett Den sista färden från 1972.

Jag lurades lite i rubriken men hoppas du läser vidare.

Jag kommer att skriva lite bakgrundsinfo innan jag kommer till själva frågan.

Som jag minns det så kollade jag rätt ofta på bio när jag var mellan 13-17 år. Eller en gång i veckan, ofta två.

Många av filmerna var det en 15-årsgräns på och många av filmerna satte sig lite extra på en 13-årig kille..

Den sista färden var en sådan film.

Jag upprepar här att jag såg film rätt ofta.

Sedan blev det ju en period när det blev annat än film som tog min tid. Intrycken från filmerna lagrades allt längre bak i minnet.

Under ens vuxenliv så har ju detta med banjospelandet och inavel haft en bisarr koppling. (Inga moralkakor nu!)

Så fort detta så att säga förs på tal så kopplar jag mitt minne till den filmen. Men jag har alltid varit lite osäker på exakt hur filmen gick. Man kan säga att jag minns mitt minne. Alltid.

När jag nu för en tid sedan såg filmen så var det som om jag kollade på en helt annan film.

Jag såg filmen tillsammans med min dotter och min fru.

Jag tyckde det var märkligt det hela.. jag mindes ju på ett helt annat sätt.

Visst minnet kan svika och man är påverkad av andra intryck osv.

Men - min fru minns exakt samma scener som jag saknade! Vi berättade växelvis om olika detaljer som den andre kunde bekräfta! Vi är båda helt säkra på hur handlingen var!

Jag började med att kolla om filmen släppts i olika versioner och den hade den. Men alla andra versioner än den vi nyss sett hade bortklippta scener, inte tvärtom.

Givetvis började jag att googla och använde ett gäng andra söktjänster för film - typ sök liknande, sök flod, sök fientliga osv.

Jag såg som enda logiska förklaring att jag, eller vi båda, blandat ihop två filmer med ungefär samma innehåll eller filmtitel.

Det finns, eller jag hittade, två filmer som skulle kunna stämma. Den ena finns utlagd på youtube och den andra skulle kunna stämma i miljön men inte med personerna.

Nu börjar jag närma mig frågan!

Någon som själv sett en film som skulle kunna passa in på nedanstående "minnen"?:

Fientlig och tät stämmning, hela tiden.

Lokalbefolkningen är alla våldsamt aggresiva. Alla! Barn & gamlingar.

Närbilder på fula ansikten. Huvudrollspersonerna är HELA tiden exakt på gränsen att dödas. Yxor liar spadar viner genom luften och träffar nästan. Gevärssalvor avlossas.

En scen där kameravinkeln är som om den satt vid en vägg, inomhus, i en liten stuga med kastruller hängandes på utsidan. Man ser ett träbord och ytterdörren. Snabba klipp visar en person som försöker fly in den stugan men möts av en hagelsalva som splittrar dörren. (Såna detaljer vi båda minns alltså)

I Den sista färden så är det ju i princip bara "grisscenen" som är fientlig, resten upplevs mer som fientlig. I "min" film är det maxtempo från det att fientligheterna börjar tills att de till sist klarar sig undan och där slutar filmen.

Som om man hamnat mitt i spelet Rednecks och inte har "Cheat Enable"..

Vad heter filmen??

Givetvis kan jag ta emot fler länkar från sökträffar men helst filmer ni själva sett och känner igen er på.

Matisyahu

wow spännande! jag känner igen mig i mycket av det du säger. Jag såg hemskt mycket film i mina tonår med. Det kommer nog ta tid, men jag ska nog kunna leta reda på denna filmen du pratar om. Hoppas någon här kan hjälpa till. Jag tänkte börja kika på gamla filmer via imdb.com, med start -70 och framåt. har du någon aning om en tidsperiod du kan ha sett den?

wow spännande! jag känner igen mig i mycket av det du säger. Jag såg hemskt mycket film i mina tonår med. Det kommer nog ta tid, men jag ska nog kunna leta reda på denna filmen du pratar om. Hoppas någon här kan hjälpa till. Jag tänkte börja kika på gamla filmer via imdb.com, med start -70 och framåt. har du någon aning om en tidsperiod du kan ha sett den?

Jag är ju egentligen inte ute efter att få se filmen igen utan mer att få klarhet i något som jag upplever som lite "spooky"..

Det bör ju vara 1976-1980 på ett ungefär.

Här några länkar till en tänkbar kandidat. Har dock inte kollat upp den själv

http://www.youtube.com/watch?v=fu9Jige7A8s&feature=related

Här den andra kandidaten

http://www.imdb.com/title/tt0083111/

Vet inte ens om jag sett den. Handlar om "A squad of National Guard" och DET är inget jag minns men som sagt mina minnesbilder kan ju vävts samman någonstans...

Flyfisherman

Den första kandidaten är väl alldeles för ny, med tanke på mobiltelefonen som ser ut att vara från 2005-framåt?

Och skådisen Ted Levine ser gammal ut.

Den första kandidaten är väl alldeles för ny, med tanke på mobiltelefonen som ser ut att vara från 2005-framåt?

Och skådisen Ted Levine ser gammal ut.

Jo, men jag tror den filmen jag länkat till kan vara en nyinspelning. Och - jag har inte mer att gå på än.

Flyfisherman

Aha Ok.

Kul projekt annars.:thumbsup:

Jag måste säga att din beskrivning av vad du minns, väcker en del film-minnen men jag kan inte sätta fingret på exakt vad.

Det är ingen typ av Zoombie-film?

Jag var också en som ofta gick på bio förr.

Mvh

[Edit] Rysare/skräckfilmer var ju annars det som gällde på biograferna under den tiden, tillsammans med alla katastroffilmer.

Tänkte direkt på The Hills Have Eyes på din beskrivning av filmen.

Din första Youtube-länk ovan är till trailern för nyinspelningen 2006, din andra länk är till originalfilmen från 1977, och det är säkert den du menar. Stämmer ju med tiden också.

Det finns även en tredje film, googla på The Hills Have Eyes 3, så hittar du den.

Dessutom tror jag det gjordes nån remake på den första filmen kring 1985.

..//..

Det är ingen typ av Zoombie-film?

..//..

Nej, det är en av de få saker jag är säker på.

Tänkte direkt på The Hills Have Eyes på din beskrivning av filmen. ..//..

Nu har jag kollat den och förmodligen har jag sett den på bio men det är inte den heller.

Jag kommer inom kort att kunna kolla på Southern Comfort.

Jag har nog tänkt lite fel där, när jag läste så tänkte jag mig ett gäng militärer, typ krigsfilm, och något sådan var inte med. Men det handlar ju om några "rep-gubbar" som hamnar i trubbel.

Tack för att ni (+Matisyahu) hjälper mig. Fortsätt gärna!

Flyfisherman

Nu har jag kollat den och förmodligen har jag sett den på bio men det är inte den heller.

Jag kommer inom kort att kunna kolla på Southern Comfort.

Jag har nog tänkt lite fel där, när jag läste så tänkte jag mig ett gäng militärer, typ krigsfilm, och något sådan var inte med. Men det handlar ju om några "rep-gubbar" som hamnar i trubbel.

Tack för att ni (+Matisyahu) hjälper mig. Fortsätt gärna!

Hur betygsätter du/ni den filmen då (The Hills Have Eyes)? Närmast nyfiken om det är värt att kolla på den.

Det där med rep-gubbar, är filmen amerikansk så fanns det någon film som handlar om ett gäng ur Nationalgardet på övning som hamnar i nån sorts skarp situation mot lokalbefolkningen, där endast någon enstaka överlevde. Möjligen utspelas detta i Louisianas träskmarker.

[Edit] Möjligen var det civila/oskyldiga med, möjligen campare. Men som sagt - möjligen.;)

Har för mig att lokalbefolkningen var väldigt speciell och fientlig. Eller om det började med att någon skadas/dödas av misstag av Nationalgardet.

[Edit2] Aha det kanske var Southern Comfort (Inkräktarna) jag tänkte på och kanske var det inga civila med som jag minns.

Tala gärna om hur den var också. En del filmer som man sett gammalt tillbaks och tyckte då var bra, får ju en helt annan dimension och känsla när man tittar på dessa idag. Oftast undrar man hur man då kunde tycka att en viss film var bra...men preferenserna ändras ju med åren..B)

Hur betygsätter du/ni den filmen då (The Hills Have Eyes)? Närmast nyfiken om det är värt att kolla på den.

Mja.. jag snabbspolade bara.

Man tyckte ju att vissa avsnitt av Macahan var spännande också..

Så betyget blir lägsta möjliga.

Då är kanske ännu äldre filmer, typ Hitchcock bra mycket bättre.

Nu har jag snabbspolat även Southern Comfort och nu står det helt klart att den är en film jag sett och att den har en stor roll i min minnesmix.

Antagligen så är det en tredje film som är med i den mixen, eller så är helt enkelt den tredjedelen en salig röra av andra filmer.

Southern Comfort ska jag nog försöka se igen.

Flyfisherman

Man tyckte ju att vissa avsnitt av Macahan var spännande också..

Så betyget blir lägsta möjliga.

Då är kanske ännu äldre filmer, typ Hitchcock bra mycket bättre.

Ja man minns ju Zeb som en riktig karlakarl, hjulbent och halt..hehe :)

Kan hålla med om att en del gamla filmer håller måttet än idag och är bra mycket bättre än mycket som produceras i Hollywood idag.

En deckare/action polisfilm från Hollywood verkar ju ofta följa mallen modell 1A.

En Polis som är skild, dricker för mycket, kommer inte överens med chefen och får en ny partner - så brukar det ofta börja. Blir han suspenderad, så löser han fallet privat.

Ja det var väl kul att du hittade igen filmen.:thumbsup:

Men är det ytterligare en film kvar, så får du försöka sortera lite ur minnesbilderna, så kanske denna kommer också.

Tack för poängen.

Mvh

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...