Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra om foto till given storlek


AnnaK

Rekommendera Poster

Det här är säkert superenkelt. Ja om man kan det.... Ska hjälpa en vän med en hemsida. På förstasidan ska det vara tre bilder i en viss storlek, på varje bild en text. Till mitt förfogande har jag några foton. Jag har lyckas att göra om två av tre till rätt storlek, men när jag ska göra om den tredje bilden går jag bet trots att jag gör på samma sätt. Det finns säkert något bättre sätt att göra det på men så här gör jag. öppnar ett nytt PS dokument med rätt mått 201x152 bildpunkter, öppnar aktuellt foto, kopierar och klistrar in i det nya dokumentet. Flyttar fotot till rätt plats, alt beskär. Skriver texen. MEEEEEN. På den bild jag ej får till ser jag att texten blir liten trots att det är samma textstorlek. Vad sjutton gör jag för fel och framförallt hur får jag till det? Jag är jättetacksam för hjälp! :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar väldigt sällan jobba med bilder men de gånger jag gör det så brukar jag öppna dem med något gratisprogram, ex. IrfanView.

Ska bilden beskäras så gör jag det innan jag ändrar storlek.

Sedan ändrar jag storlek på bilden (resize eller resample).

Därefter kan jag lägga på text med en viss storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att öppna själva originalbilden och sedan ändra dess storlek (med Ctrl+R).

 

Jag förstod inte riktigt det med texten. Är det text i bilden? Den kan inte ändra storlek relativt hela bilden. (Jag förutsätter att vi pratar om vanlig rastergrafik, såsom JPEG-, PNG- eller GIF-bilder.

 

När du skriver texten, markera den och ändra storlek i fönstret Character. Vet du hur man gör det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att öppna själva originalbilden och sedan ändra dess storlek (med Ctrl+R).

 

Jag förstod inte riktigt det med texten. Är det text i bilden? Den kan inte ändra storlek relativt hela bilden. (Jag förutsätter att vi pratar om vanlig rastergrafik, såsom JPEG-, PNG- eller GIF-bilder.

 

När du skriver texten, markera den och ändra storlek i fönstret Character. Vet du hur man gör det?

 

Tack för svar! Det jag vill göra med bilden i PS är dels att justera till rätt stlk och dels lägga till en text på själva bilden ex "NYHETER". Jag har gjort detta med två bilder, men med den tredje fungerar det inte. Fast än det är samma stlk på texten, ex 12 punkter, blir texten på den bild jag ej får till till synes mindre. Varför vet jag inte. Hur kommer jag tillrätta med detta? Jepp, jag vet hur man ändrar textstlk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med rätt mått 201x152 bildpunkter..

 

Jag tror att det är olika "täthet" på dina bilder. Jag menar hur många dpi det är.

 

De två första bilderna har kanske 72 dpi men den tredje 100, eller nåt sånt. Det förklarar även att texten blir olika stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...