Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Phsp CS5.1 "file locked - not access"

Petterson

Recommended Posts

Petterson

Jag har installerat trialversionen av Photoshop CS5.1 eftersom gamla Phsp-versioner från XP Pro-tiden inte funkar i Win 7. När jag öppnar jpg/tif-bilder som sparats med tidigare Phsp och sen justerar dem i CS5.1 går det inte att stänga ner bilden eller spara den och få med ändringarna. Beskedet blir då alltid "Could not save XXX because the file is locked or you do not have the neccessary access privileges. Use the

Properties command in the Windows Explorer to unlock the file".

Vad är nu detta för trams? Hittar visserligen Windows Explorer men klickar jag på det kommr jag till Bibliotek och där finns ingen hjälp att få. Phsp har jag högerklickat på för att köra som Adminstratör, provar samma även med bilderna men utan resultat. Och några "hänglås" som jag minns från tidigare Phsp har jag inte sett till i CS5.1.

Har någon en idé om hur det här ska lösas?

Windows 7 Ultimate 64 bit. Pc med i5 core processor, 4 Mb ram, gott om HD-utrymme.

bsannholm

Testa att högerklicka på filen sen välj Egenskaper och kolla om skrivskydd är i kryssad, isåfall kryssa ur den och testa igen.

Det kan också bero på vart filen ligger på din hårdisk då det är möjligt att du inte har rättigheterna till vissa mappar.

MVH

Benjamin Sannholm

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...