Just nu i M3-nätverket
Jump to content

koppla NY dator till tv HDMI-HDMI

tuzlak

Recommended Posts

köpte en ny HP bärbar...ville koppla till tv men det går inte...har HDMI-HDMI...skärminställningar gjorde jag enligt anvisningar men det är inget på tv...det står "ingen synk"...kan ngn dela med sig en printscreen på skärminställningar...jag bifogar bilder som det är hos mig...skall lägga till att tv funkade med min gamla dator så inget fel på tv...det finns en ingång till med alla AV-1, 2...en som heter HDMI...är det den man skall använda istället för PC ingången?

post-56496-0-53329500-1304105582_thumb.png

Kolla så du inte har nåt annat program som styr bildskärmarna (ati catalyst/nvidia cp) - brukar vara lättare att få igång därifrån.

Alla dessa fantastiska funktionskanpparna brukar kunna vara magiska ibland också.

Fn+F5 eller nåt brukar funka. Du har säkert astydliga symboler på dina F-tangenter som visar hur tydligt som helst vad du ska trycka på.

På TV:n ska det vara HDMI om du har hdmi. "PC" antar jag är den klassiska, blå, 15-taggade tjocksladden (vga-kabel).

jag blir galen....jag testade med catalyst och jag märkte några ryck på den svarta HDMI tv ingången men inte mer än det....väljer precis det som det skall vara, primär, sekundär, duplicera....men inget...bara en gång fick jag en liten snabb bild med ngt konstigt grönaktig dålig bild...men försvan lika snabbt...har testat med alla dessa F-knappar....och Fn men inget gensvar...

ok...fortsätter nu igen...nu märkte jag att jag har 54 uppdateringar att hämta....kan det var därför att det inte fungerar innan jag hämtade uppdateringarna?

kabel är helt ny....men man vet aldrig...jag körde det du skickade mig...så ser det ut...

uppdateringarna håller på fortfarande....det har ståt nu på 98% ett bra tag över en timme...skall det ta så lång tid när man uppdaterar datorn för första gången?

post-56496-0-05799500-1304150851_thumb.png

post-56496-0-65789000-1304151283_thumb.png

Flyfisherman

Hej,

Om du aldrig gjort några Windows uppdateringar så tar det lång tid. Du hade 54 st. och dessutom så kanske du också får Service pack installerad och då tar det väldig tid.

Du skall inte avbryta den processen och heller inte starta upp andra program under tiden den installerar - speciellt om Service pack installeras.

Mvh

har gjort det...men det står samma....är det ngt jag behöver oroa mig för eller kan man strunta i det så länge...kan testa att ominstallera just dessa som blev misslyckade?Hur?

Om du kollar på den understa misslyckade och 5 rader ner - samma uppdatering.

Du kan ignorera det så länge, windows reder nog ut det själv om ett tag.

Borde inte ha nåt med dina andra problem att göra iaf...

Hej

Man kan växla emellan endera skärmarna eller bild på båda med Fn plus F4 (våra båda bärbara HP har F4 ,kolla).När man duplicerar/klonar har man samma upplösning ut. Iditt fall blir det datorns 1366x768.Osäker på om TVn klarar den upplösningen.

Har man endast en skärm aktiverad skall kortet skicka ut korrekt upplösning för skärmen.

Möjligt aktuell ingång på TVn måste väljas

LARSAS.

hej Larsas....fn+f4 fungerar inte....det fungerade på min andra dator också den hp....men gör det inte det....jag fick en bild (20 sek) på tv skärmen knapp synlig men ngt var det iaf...det stod också uppe i hörnet

HDMI

720/60

om det nu var upplösningen eller ngt annat vet jag inte...på det andra dator jag har kopplar jag in den med vgi kabel den tjocka och då måste jag bara dra ner upplösningen på skärmen och starta om datorn så får jag perfekt bild i tv...men som sagt fn+f4 fungerar inte här....undrar om det är tv som har ngn inställning vad gäller hdmi anslitningar...men jag har dock undersökt det också under inställningar men hittar inga såna inställnigar som har med hdmi att göra....har en SONY bravia 5 år gammal...

undrar om det har med det hr att göra se bild

post-56496-0-27636400-1304176641_thumb.png

Har inte så mycket aii komma med.Tittat på data för senaste HP BÄRBARA,Man slår nu endast F4 för att byta skärm.Man blandar ibland grafik från Intel och HD så det är då ännu viktigare att man hämtar drivrutinen från HP support.

Om du talar om vad datorn heter så kanske någon kan ge bättre tips.

Du får väl annars kontakta HP support-

LARSAS

jag grejar här och där och får fram en skramlig darrande färgrikt bild som det står antigen

720p/60 eller

1080i/60

så tror att det är fel inställningar i upplösningen...jag testade alla kombinationer men lyckas inte...en fråga...om man använder DVI-HDMI får man ljud då också....eller gäller ljudet bara HDMI-HDMI....funderar på att testa med DVI-DVI igen som på det gamla och kanske köra ljudet separat...men det är inte lösningen...tanke med ny dator var att den skall fungera ihop med tv perfekt.

kopplade min nya dator nu med vga-vga och det fungerar utmärkt...med upplösningen 1024x768/60

den upplösningen fanns inte att välja under bildskärmsupplösningen...kan man inte skriva manuellt nånstans? Nu har jag bilden på PC ingången i tv...

om det är det upplösningen på PC-ingång kan det stämma att det skall vara dsamma upplösning på HDMI ingång eller har inte de med varandra att göra???

Exakt vilken TV har du? Gärna en länk till Prisjakt eller, än hellre, Sonys hemsida.

Stöder TVn HDCP över HDMI? Fem år gammal från Sony borde göra det.

Har du annan HDMI-utrustning, som digitalbox, TV spel eller liknande? Fungerar detta att ansluta till TVn via den HDMI ingång du testar med den kabel du använder för datorn?

I teorin ska HDMI vara plug'n play, dvs när du ansluter HDMI-kabeln mellan TV och dator ska datorn känna av denna kontakt och fråga TVn vad den vill ha. Vilken upplösning, frekvens och så. Ibland, främst på bärbara, aktiveras denna sekundära skärm även direkt eller så får man manuellt ta upp den.

DVI->HDMI : Till den del grafikkort finns det adapter från DVI till HDMI som även bär ljud men om du redan har en HDMI-utgång på grafikkortet vette tusan om de satsat teknik på att även bära ljud över DVI.

Generellt så kan inte DVI bära ljud.

Har du en adapter för DVI till HDMI testa om du får bild.

Om du vågar, sätt TVn som ensam primär skärm... kanske fungerar? Troligen faller den tillbaka till datorn egna skärm så fort du drar ur HDMI-kabeln.

har du någon vanlig bildskärm med DVI/HDMI in? Koppa din bärbara mot denna och se hur det fungerar.

nu har jag kopplat tillbaka VGA-VGA och ljudet via högtalare...det funkar...men kvarstår frågetecken varför det inte fungerar med HDMI...tack alla ni som försökte hjälpa mig...har en del andra frågor men de tar i en annan tråd hehe...

jag gissar HDCP problem. Problem i kommunikationen mellan dator och TV. Testa igen när du uppdaterat drivrutinerna för grafikkortet nästa gång, kanske det som felar. Eller drivisar för andra delar på datorn, dvs uppdatera allt som går att uppdatera och testa igen om du ids. Moderkort, grafikkort, nätverk, ljudkort...

nja...jag har gett upp...det funkar nu ändå....det blir ingen skilnad ändå vilken kabel det är bara det fungerar eller har jag fel...vad förlorar jag på att ha VGA istället HDMI? Bilden på tv är jättefin. Men det är det att jag ids inte göra ngt mer...har förlorat tålamod samt förlorat tid (2-3 dgr) som jag kunde spenderat med min familj istället. Kanske ngn gång på semester när jag har mer tid skall testa igen. Eller nästa gång jag köper en ny tv så kanske det funkar med det nya tv...måste bara övertala min fru...kommer nog paja den med flit för att min fru skall vara med på det :=) :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...