Just nu i M3-nätverket
Jump to content

3D spel fryser

bsannholm

Recommended Posts

Hej!

Varje gång jag ska spela att 3d spel så kan man spela en stund sen fryser spelet och står så i nån minut och sen oftast börjar funka igen. Om man stänger ner spelet precis efter det har frys ser man en windows varning där det står något om "nvidia windows kernel mode driver error" ungefär.

Dock ett undantag är på t.ex. battlefield play4free och heroes händer inget sånt med på alla andra 3d spel jag har testat. =S

Jag vet inte riktigt vilka specifikationer som ni behöver veta så ni får helt enkelt fråga om dom. =)

Tack för svar!

MVH

Benjamin Sannholm =D

Flyfisherman

Hej,

Du kan börja med att tala om vilken dator du har.

Operativsystem samt 32 eller 64-bitars?

Moderkort?

Processor?

Hur mycket minne?

Grafikkort?

nVidia grafikdrivrutin version?

Du skulle kunna testa att uppdatera grafikdrivrutinerna, är du osäker så välj Option 2.

http://www.nvidia.co...aspx?lang=en-us

Mvh

Okej.

Windows 7 Enterprise 64-bitars

Det jag kan få fram är: Asus StrikerExtreme 1.XX

Intel® Core™2 Extreme CPU Q6850 @ 3.00Hz

Ram: 4.00GB

NVIDIA GeForce 8800 GTX

8.17.12.7061

Det har jag redan gjort. =)

Flyfisherman

Hej,

Vi som är på forumet är här på vår fritid och gör så gott vi kan och när vi har tid.

PM är bra att använda om det tex. gäller uppgifter av privat karaktär.

Jag har inte direkt svaret på ditt problem och det kommer säkert in flera som kan svara, men det skulle kunna tänkas vara överhettning orsakat av damm i kylflänsarna som sitter mellan processorfläkten och processorn.

Spelar du mera krävande spel eller kör liknade program som tar mycket kraft från CPU/GPU så blir dessa varmare.

Börja med att kontrollera vilka temperaturer du har i datorn, CPU samt grafikkortets GPU till att börja med.

Ladda hem Hardware monitor och läs av temperaturerna och återkom med dessa: http://www.cpuid.com.../hwmonitor.html

Sedan skulle du också kunna testa minnena - helst över natten/dagen.

1. Ladda hem gratis Memtest86+ Pre Compiled Bootable ISO (.ZIP)

till en lämplig mapp på hårddisken.

2. Packa upp denna zip fil - den innehåller en ISO-fil - genom att dubbelklicka på zip-filen och dra ut iso-filen eller välja "packa upp" (kommer inte ihåg vad det står).

3. Bränn ut iso-filen (programmet är litet) till en CD-skiva.

4. Boota datorn ifrån CD:n och välj att köra minnestest.

Obs att du skall välja bränn ISO i ditt cd-brännarprogram. Klarar det inte av att bränna ut iso (det är en skivavbild/image som innehåller flera filer) så kan du ladda hem detta lilla gratisprogram och bränna ut iso-filen med ImgBurn (tror nedladdningsrutan kommer upp själv efter ett tag).

Det kan vara flera saker som ställer till det, alltifrån dåliga drivrutiner, firmware, nätaggregat, etc.

Kanske spelen i sig har någon ny patch du skulle kunna testa med.

Men börja med att kolla temperaturerna samt minnena.

Mvh

Flyfisherman

Inga problem.:)

Kör du Servicepack 1 till ditt Windows?

Efteråt du har kollat det jag föreslog så kan du ju också testa att ladda hem hela DirectX paketet och ominstallera det, ifall nåt har blivit fel eller annat skumt.

http://www.microsoft...91-50CEB6D8FA8D

Ang. temperaturerna så kan du dels kolla vad du får när datorn går på tomgång så att säga (idle) och dels kolla vad dom kommer upp i när du kör något som tar kraft (resurser) av systemet.

Hardware monitor har du på i bakgrunden och sedan du kört ett spel i 15-20 min som tex. du vet fungerar, så kan du sedan avläsa min/max temperaturer i programmet.

Det finns program som kan stressa CPU (processorn på moderkortet) samt program som stressar GPU (processorn på grafikkortet), men just nu så hittar jag inte igen länkarna till dessa.

Någon annan kanske har dessa?

Mvh

[Edit] Kontrollera om du har någon gul markering i Enhetshanteraren vid någon enhet, som indikerar att något är fel i listan som kommer upp.

Start > i sökfältet skriv Enhetshanteraren > klicka på Enhetshanteraren => Då öppnas enhetshanteraren och kolla i listan efter några gula markeringar vid någon enhet.

bsannholm

På minnes testet fick jag 0 errors.

Och här är temperaturerna

Idel:

CPU: 39-55°C

GPU*: 78-82°C

Under speltid:

CPU: 47-62°C

GPU*: 78-95°C

*Den här temperaturen är antagligen den för hela grafikkortet (jag hittade bara den under fliken för grafikkortet).

----------------------------------------------------------------------------------------------

Ja, jag kör Servicepack 1.

Ok, jag testar DirectX. :)

Jag har 2 gula markeringar som är på "Creative EMU10K1 Audio Processor (WDM)" och "Creative Game Port". Men dom är under fliken för ljud så dom borde väll inte spela någon roll, eller?

Flyfisherman

Jag tycker temperaturen för grafikkortet ser något hög ut. Och ja det är GPU-tempen som visas.

Vad är den faktiska temperaturen om du avläser direkt när datorn är i idle mode - speciellt GPU?

Hur har du det med damm i datorn?

Tryckluft på burk (kostar mindre än en hundring på tex. Kjell & Company) och blås rent kylflänsarna och dess fläktar på både grafikkortets GPU och CPU:n (processorn på moderkortet), samt rengör dammfiltrerna (om du har sådana) till schassifläktarna.

Kontrollera också att alla fäktar snurrar.

Dammsug inte inuti datorn, eftersom det är risk för ESD-skador och skador på komponenter orsakade av munstycket. Bättre att dammsuga upp dammet sedan utanför datorn när du satt på sidopanelen igen.

Samt naturligtvis skydda elektroniken mot ESD-skador genom att använda ESD-armband och inte använda kläder av syntet eller en ylletröja, ej heller heltäcknings matta eller någon annan matta för den delen, som gör att man laddas med statisk elektricitet. Lätt att slå sönder någon känslig krets då.

ESD=Electrostatic Discharge=Elektrostatisk urladdning

Strömmen skall givetvis kopplas ur från vägguttaget innan du börjar.

Du har något som inte är korrekt med drivrutiner och hårdvara i enhetshanteraren.

Svårt att säga om det orsakar problem, men om ditt spel använder någon ljudfunktion från detta så kanske detta ställer till problem.

Vad har du för ljudkort?

Du skulle kanske ha avinstallerat dessa drivrutiner och ominstallerat drivrutinerna igen. Du har kanske fått med någon CD-skiva?

Eller så får du gå in på tillverkarens hemsida och hämta uppdaterade drivrutiner för ljudkortet.

Ibland så räcker det med att bara avinstallera drivrutinerna genom att högerklicka och välja avinstallera, sedan stänger du av datorn och därefter startar upp den igen, så skall Windows 7 själv installera om enheten och dess drivrutiner.

Öppna enhetshanteraren igen och kontrollera.

Det kan vara bra att först skapa en återställningspunkt, ifall något går galet så kan du återgå till samma status som innan.

Start > i sökfältet skriv Skapa en återställningspunkt > Klicka på Skapa > Skriv något i rutan och klicka Skapa => Då skapas en systemåterställningspunkt.

Ett sätt att felsöka ljudproblem.

Start > i sökfältet skriv felsök > välj Felsökning > Maskinvara och ljud => du får upp flera val där som du kan gå igenom.

Eller

Högerklicka på den lilla vita flaggan nere til höger i aktivitetsfältet och välj Öpnna åtgärdscenter och felsök därifrån.

Mvh

[Edit] Det är vad jag kan komma på. Någon annan har kanske något bättre tips om detta inte fungerar.

Men temperaturerna är viktiga eftersom höga sådana leder till förkortad livslängd på komponenterna och även att dessa ibland inte fungerar som dom skall.

Orsakat av tex. damm så luftflödet genom kylflänsarna (tillhör kylaren) inte fungerar och som skall kyla processorerna.

Och har du kontrollerat om det finns någon ny patch till spelen som krånglar?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...