Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att formatera en dator - fabriksskick


Svedboy

Rekommendera Poster

Hej på er...

Frågan har säkert varit upp flera gånger förut, men...

Hur gör man egentligen för att formatera en dator, alltså få den att bli i nyskick/fabriksny - har hört att detta skall gå att göra.

Har två återställningsskivor, men det kommer ju bara upp en mängd mappar o filer som jag inte vet hur jag skall hantera.

Det är alltså en Vista dator som jag senaste tiden haft en hel del problem med. Bland annat så lägget den plötsligt av och det kommer upp en blå skärm med en massa text på engelska - bland annat alltså...

Har kopierat allt som går så jag känner mig beredd..!!

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag formaterade min TOSHIBA Satellite för bara några veckor sedan.

Då gjorde jag såhär:

 

När datorn startade höll jag in F8

 

Då kom det upp en meny:

 

REPARERA DIN DATOR

 

FELSÄKERT LÄGE

FELSÄKERT LÄGE MED NÄTVERK

FELSÄKERT LÄGE MED KOMMANDOTOLK

 

AKTIVERA STARTLOGGNING

AKTIVERA LÅG BILDSKÄRMSUPPLÖSNING (640X480)

SENAST FUNGERANDE KONFIGURATION (AVANCERAT)

ÅTERSTÄLLNINGSLÄGE FÖR KATALOGTJÄNSTER

FELSÖKNINGSLÄGE

INAKTIVERA AUTOMATISK OMSTART VID SYSTEMFEL

INAKTIVERA KRAV PÅ SIGNERING AV DRIVRUTIN

 

STARTA WINDOWS NORMALT

 

Valde då Reparera din dator.

Sen tror jag du hittar rätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten detalj bara, du får inte din hårddisk formaterad genom att bara göra en reparation.

Med en reparation så fixas bara dom systemfiler som eventuellt är trasiga och inte fungerar på rätt sätt.

 

En omformatering av ens hårddisk, "tar bort" allting man har på den, sedan så installerar man om sitt operativsystem från början, eller så låter man en inbyggd partition sköta om detta, så man får datorn i leveransskick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje dataleverantör har sina egna metoder för att återställa datorn från en recoverypartition eller återställningsskivor.På vissa Toshiba kan man tydligen vid start slå F8---Reparera och sedan göra rätt menyval.

 

På en del HP kan man slå Esc vid start och sen göra rätt menyval-

 

Behöver du hjälp måste du alltså skriva villken dator det gäller

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er...

Frågan har säkert varit upp flera gånger förut, men...

Hur gör man egentligen för att formatera en dator, alltså få den att bli i nyskick/fabriksny - har hört att detta skall gå att göra.

Har två återställningsskivor, men det kommer ju bara upp en mängd mappar o filer som jag inte vet hur jag skall hantera.

Det är alltså en Vista dator som jag senaste tiden haft en hel del problem med. Bland annat så lägget den plötsligt av och det kommer upp en blå skärm med en massa text på engelska - bland annat alltså...

Har kopierat allt som går så jag känner mig beredd..!!

MVH

Om du har gjort dessa återställningsskivor när datorn var ny, så borde dom fungera i samband med att du använder en F-tanget när du startar datorn.

Exakt vilken F-tangent kan vara olika beroende på vilken dator det handlar om, men det är vanligt att det brukar vara F2, F4, kan vara en annan också.

 

Du ska alltså starta datorn med skiva nr 1 i samtidigt som du trycker på denna F-tangent.

Sedan ska det bara vara att följa instruktionerna som följer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.. nu är det gjort..!!

 

Tryckte på F8 när datorn höll på att starta. När menyn kom upp tryckte jag på "Reparera din dator". Men då kom det upp ytterligare en meny ! Där tryckte jag på "Recovery manager" och plötsligt hände det saker minsann. I alla fall så formaterades den och nu sitter jag med en dator i nyskick - fantastiskt.

Datorn är en Stationär Hp och ca 4 år gammal..

Tack för hjälpen // MVH

 

PS. Vissa program fattar jag dock inte hur man skall få tillbaks. Ex Photoshop och Avast virusskydd som jag betalt pengar för men där jag inte har något licensnummer kvar. Ja, ja.. man kan inte få allt...DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...