Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk och fildelning med windows vista och ubuntu


Hoffe3

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har två datorer, en stationär med ubuntu (10.04) och en bärbar med windows (vista).

Jag vill skapa ett nätverk där de båda datorerna ingår så att jag kan lägga över filer från den ena till den andra.

Hur går jag tillväga för att åstadkomma detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera samba på Ubuntu om du inte redan har det. Sedan måste du konfigurera samba (ställa in arbetsgrupp eller domän, dela ut kataloger och skrivare och ange behörigheter). Sedan fungerar det som i Windows.

 

Ett annat alternativ är att använda scp (ingår i SSH). Då skall du ha open-SSH installerat på Ubuntu och putty eller en SSH-server på Windowsdatorn. Fördelen med scp och SSH är att du kan överföra filer säkert mellan datorerna över Internet. All information överförs krypterad. SSH kan även användas till fjärrstyrning och sFTP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för svar. Jag är ganska oinsatt i mer än väldigt grundläggande datoranvändning, tyvärr (men jag lär mig lite hela tiden).

Därför vill jag ställa en följdfråga: Hur konfigurerar man Samba?

(Är det förresten säkert att använda det, eller finns det några säkerhetsrisker?)

Tacksam för svar

 

Hoffe3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samba konfigureras med textfilen samba.conf, som borde finnas i katalogen /etc/samba/. Öppna filen i en texteditor (t.ex. gedit) med rooträttigheter (sudo). Filen innehåller förutom inställningsdatat även anvisningar. De raderna börjar med tecknet #. Säkerheten är samma som Windows fildelning (samma protokoll).

 

Själv använder jag inte samba då det inte finns någon Windowsdator hemma hos mig. Mellan Linux-, BSD och OS-X-datorer fungerar nfs bättre, men nfs stöds inte av Windows.

 

Oftast använder jag scp då det ger tillgång till alla kataloger, som jag har rättighet till, på fjärrdatorn. Konfigureringen av SSH är svårare än samba (nyckelhantering m.m.). Kräver även mera datorkraft då allting krypteras och dekrypteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...