Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på bärbar


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skulle behöva ersätta min ruskigt trötta och omoderna Amilo-M-laptop till något piggare och kraftfullare. En laptop som skall vara ett komplement till min datorburk som huvudsakligen används för bildbehandling. Känns lite riskfyllt ibland att koppla upp sig med burken och skulle hellre vilja ha en pigg laptop stående till hands. Är inte fel om den orkar med ett Photoshop och har bra skärm för bildvisning, men annars är tanken att den ska få surfa, skicka e-post och skriva dokument, strömma Spotify + att tjänstgöra som "andradator" då burken inte vill tjänstgöra mm.

 

Har fått för mig att Hp-laptopar är ganska robusta, men det vet jag inte säkert. Hur som helst har jag tittat på en som jag TROR skulle kunna passa mig, mina vanor och min budget. http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/321957-321957-3329744-64354-64354-4247665-4353746.html?lang=sv&jumpid=oc_R1002_SESVC-001_HP%20Pavilion%20dv7-4142eo%20Entertainment%20Notebook%20PC&cc=se

(Kostar 5489:- på Webbhallen).

 

Vad jag funderar över är specifikationerna. Inte så duktig på sådant. Men visst borde den väl orka ett Photoshop CS5? Processorn?

Bildskärm av LED-typ har jag heller ingen erfarenhet av. Kan det va' nåt?

Grafikkortet?

Någon som sett något om batteritiden? Jag har inte kunnat finna det.

 

Sen stör det mig att man inte kan få en OEM-skiva med vid köpet, utan måste skapa en massa dvd-skivor med operativsystemet med hjälp av diverse förinstallerade Hp-program. Känns lite "äventyrligt", men det kanske bara är överdriven ängslighet hos mig....

Skulle vara mycket tacksam för råd och guidning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja den verkar inte ha några problem med Photoshop CS5

Systemkrav: http://www.adobe.com...tech-specs.html

 

Citat:

 

Windows

  • Intel® Pentium® 4- eller AMD Athlon® 64-processor
  • Microsoft® Windows® XP med Service Pack 3, Windows Vista® Home Premium, Business, Ultimate eller Enterprise med Service Pack 1 (Service Pack 2 rekommenderas) eller Windows 7
  • 1 GB RAM
  • 1 GB ledigt utrymme på hårddisken, ytterligare ledigt utrymme krävs under installationen (det går inte att installera programmet på flyttbara flashminnen)
  • 1024 × 768 i skärmupplösning (1280 × 800 rekommenderas) med kvalificerat hårdvaruaccelererat OpenGL-grafikkort, 16-bitars färg och 256 MB VRAM
  • För vissa GPU-accelererade funktioner krävs grafikstöd för Shader Model 3.0 och OpenGL 2.0
  • DVD-ROM-enhet
  • För multimediefunktioner krävs QuickTime 7.6.2
  • Bredbandsuppkoppling till internet krävs för onlinetjänsterna och för kontinuerlig validering av Subscription Edition (om tillämpligt)*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag funderar över är specifikationerna. Inte så duktig på sådant. Men visst borde den väl orka ett Photoshop CS5? Processorn?

 

"Orka med" är mest en fråga om hur länge du är beredd att vänta på olika saker :)

 

Det är en hemskt stor skillnad på enkla redigeringar i vanliga bilder och att jobba med 3D-rendering i Photoshop. För vanlig bildredigering tror jag i princip vad som helst duger nu för tiden, förutsatt att minnesstorleken är tillräcklig för de bilder du vill jobba med. 4GB räcker till rätt stora bilder!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...