Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Prestandavarning


Brynäsarn

Rekommendera Poster

Ibland får jag prestandavarning om hög diskanvändning,är det bara att ignorera

varningen,eller finns det något sätt att få ner diskanvändningen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

För att kontrollera om det är någon process eller tjänst som drar mycket cpu "kraft" eller är diskintensiv så den låser upp systemet eller ger dessa varningar, kan du göra följande:

 

I Vista / Windows 7: Öppna aktivitetshanteraren > Prestanda > Resursövervakaren > Översikt > öpnna upp "Processor och diskfönsterna" => Så ser du vilken process/tjänst som arbetar dels processor-intensivast och dels disk-intensivast.

 

Eller

 

Start > i sökfältet skriv resource monitor > klicka på resource monitor > Översikt > öpnna upp "Processor och diskfönsterna" => Så ser du vilken process/tjänst som arbetar dels processor-intensivast och dels disk-intensivast.

 

I bilden så ser man att TrueImageHomeService.exe är mest aktiv hos mig just nu och det är backupprogrammet som jag just nu har igång.

 

Jag brukar sortera Processor på "CPU" och Disk på "Läser". Det borde kunna ge dig lite koll på vad som körs mest intensivast och kanske orsakar dessa varningar. Ser det bra ut är det något annat hos dig.

 

post-73434-0-07113400-1303755766_thumb.png

 

Det kan också tyda på att disken är nästan full eller att disken håller på att ge upp.

Kanske köra en diagnostik kontroll på disken http://www.tacktech....ay.cfm?ttid=287

Har du degfragmenterat disken på sistone?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du 2GB RAM eller mindre och Vista eller W7 kan jag tänka mig att diskanvändningen skulle minska med 4GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du 2GB RAM eller mindre och Vista eller W7 kan jag tänka mig att diskanvändningen skulle minska med 4GB RAM.

 

Jag har 4 GB RAM och W7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har du 2GB RAM eller mindre och Vista eller W7 kan jag tänka mig att diskanvändningen skulle minska med 4GB RAM.

Ja precis!

Växlingsfilen/Swapfilen måste ju då användas konstant för att skyffla data mellan primärminnet och växlingsfilen på hårddisken.

 

Btw. hur stor är din växlingsfil i förhållande till ditt primärminne?

Den bör ju helst vara minst lika stor - kanske ända upp till 2,5ggr.

 

Mvh

 

[Edit]

Jag har 4 GB RAM och W7

Ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp, då är det ingen minnesbrist. Har inte W7 nått internt program för att indexera disken för att snabba upp filsökningar.

Kanske prova (om det är aktivt) att stänga av indexeringen.

Hur många diskar har du? Hur många partitioner?

Hur många % ledigt på varje partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw. hur stor är din växlingsfil i förhållande till ditt primärminne?

Den bör ju helst vara minst lika stor - kanske ända upp till 2,5ggr.

Mvh

 

Hej,

som en parantes till detta, kollade min växlingsfils storlek.

5630MB, vilket skulle motsvara tillgängligt RAM minne, har 6GB, men Grafiken allokerar ca 0.5 GB

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp, då är det ingen minnesbrist. Har inte W7 nått internt program för att indexera disken för att snabba upp filsökningar.

Kanske prova (om det är aktivt) att stänga av indexeringen.

Hur många diskar har du? Hur många partitioner?

Hur många % ledigt på varje partition.

 

Jag har två diskar, en på 250 GB med en partition (C:\) 202 GB av 223 ledigt

och en disk på 1 TB som är tom,på den är 931 GB av 931 ledigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...