Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

rädda filer


olof_m

Rekommendera Poster

hej, för ett tag sedan fastnade min bärbara dator (vaio vgn-ar41l) i uppstartningsprocessen. ringde supporten, men vi lyckades inte lösa det.

för att snabbt få igång datorn igen köpte jag en ny hårddisk, skruvade ur den gamla och i med den nya. tänkte att jag får försöka få ut filer från den gamla sedan. dumt nog så hade jag inte säkerhetskopierat allt.

nu har jag köpt en dockningsstation men får inte riktigt till det. den dyker upp i dator som "lokal disk (g:)", men det står ingen storleksinfo under den som det gör på (c:).

när jag vänsterklickar på den arbetas det ett tag och efter en lång stund dyker det upp ett felmeddelande "(g:) är inte tillgänglig. begäran kunde inte utföras p.g.a. ett fel i en I / 0 -enhet".

om jag högerklickar på (g:) får jag efter ett tag upp menyn och en gång har jag lyckats att få fram egenskaper för (g:). under en flik där fanns det ett verktyg för kopiering av filer, men när jag tittade runt på de andra flikarna så hängde sig datorn.

hjälp, finns det något sätt som jag kan komma åt filerna på den gamla hårddisken eller är den helt enkelt trasig?

kandet vara så att det blir konflikt p.g.a. att det är operativsystem på båda diskarna?

har plats för en till hårddisk i datorn. tror ni att det kan gå bättre att komma åt den om jag skruvar i den i datorn?

stort tack på förhand! / olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för tipset! har laddat ner pc inspector file recovery men får inte riktigt till det. jag är inte så tekniskt lagd. jag får alla fall upp disken med storleksinfo i programmet, det tar jag som ett gott tecken. / olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kandet vara så att det blir konflikt p.g.a. att det är operativsystem på båda diskarna?
Nej

 

har plats för en till hårddisk i datorn. tror ni att det kan gå bättre att komma åt den om jag skruvar i den i datorn?
Ofta kan det vara så.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag skruvat i disken i datorn. datorn arbetar långsamt. har lyckats logga in på mitt skrivbord, sen tar det stopp. aktivitetsfältet och min skrivbordsbakgrund dyker upp, men inga ikoner på skrivbordet. datorn liksom bara står och tänker. om jag öppnar starmenyn och klickar på dator så fortsätter datorn att tänka men ingenting händer.

vad kan jag göra?

tack för alla svar!

/ olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du startar väl fortfarande från datorns ordinarie hårddisk och inte från den överflyttade hårddisken?

I så fall verkar det ju vara något fel på hårddiskens elektronik. Om innehållet är värt några tusen kronor finns det företag att vända sig till för filräddning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du startar väl fortfarande från datorns ordinarie hårddisk och inte från den överflyttade hårddisken?

ja, jag tror det. den gamla disken skruvade jag i på extraplatsen och sen så startar jag datorn som vanligt. det användarkonto som jag har lyckats att logga in på en gång är det konto som ligger på den nya disken.

 

I så fall verkar det ju vara något fel på hårddiskens elektronik. Om innehållet är värt några tusen kronor finns det företag att vända sig till för filräddning.

det mesta har jag säkerhetskopierat. det som jag inte har är lite musik och bilder från kameran som vore kul att få ut, men det är inte jätte-jätteviktigt. jag ser det här som ett sätt att lära mig mer om datorer, och så blir jag lite irriterad när det inte vill funka ;- )

 

när jag är inne i bios (tror jag att det heter) så ser jag den nya och den gamla disken med respektive storlek efter. är det ett gott tecken? om hårddisken är fysiskt skadad eller att elektroniken är trasig skulle jag ändå se disken och storleksinfo i bios (om det är så det heter) ?

 

/olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är absolut positivt att hårddisken med information syns i BIOS. Jag vågar inte riktigt svara på dina andra frågor, det blir för mycket gissning. Jag föreslår att du ringer till Ibas, som har telefonjour, och frågar vad problemet kan vara och vad de skulle ta för att rädda filerna. Ibas är kanske lite dyrare än andra firmor, t ex Ahlberg Data, men då har du i alla fall fått ett hum om vad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datan är viktigt för dig är det säkrast precis som Cecilia säger att prata med något företag som kan hjälpa dig.

 

Kan varmt rekommendera http://www.jshnprodata.se som tidigare har hjälp mig med min kamera där bilderna försvann.

Duktiga på dataräddning och har bra priser, mycket lägre än t.e.x ibas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...