Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fildelning


Mikael63

Rekommendera Poster

Eftersom det funkar lite som det vill med att dela ut mappar på nätverket söker jag någon mjukvara som kan göra detta bättre.

Mina egna tester på //eforum.idg.se/topic/328795-behorighetsfraga hjälper inte längre. Nu senast fick jag dela ut hela disken för att komma åt en del mappar (medan andra funkade bra utan denna åtgärd)

 

Så - alltså en mjukvara som kan hoppa in där XP misslyckas, vad behöver jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du läst följande?

 

Personligen brukar jag inte ha några problem med shares. Mappar alltid med \\IP\Share. Aldrig namn o alltid fulla rättigheter till alla users. Detta då det utan tvekan vanligaste strulet i Win är namnupplösning samt rättigheter.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju i mer än 10 års tid delat ut mappar på min XP Home och vanligtvis med gott resultat. Jag har aldrig använt lösenord, vare sig på den utdelande datorn eller de datorer som ansluter.

Om vi tar det senaste problemet lite mer konkret.

En fysisk disk med enhetsbokstaven E:

 

Mapparna E:\Installationsfiler, E:\Musik och E:\Film är utdelade.

De två första har varit åtkomlig, under flera år, från andra datorer.

E:\Film är en ny mapp som åtkomst inte har testats till.

 

Andra mappar har skapats och delats, bl.a. för en backup från en bärbar, åtkomst okej.

 

Till mappen E:\Film läggs en mapp (vi låter den heta Film1) över från en tillfälligt ansluten USB-disk.

Om problemet hade stannat så som jag misstänkte i min andra tråd så borde jag kunna komma åt E:\Film men inte E:\Film1 om den mappen skulle ha annat ägarskap el. dyligt.

Jag vet inte i detta läge hur åtkomst är möjlig (har inte testat).

Jag skapar under E:\Film en ny mapp som heter Film2. Till Film2 kopierar jag in en filmfil.

Det är den filmen jag nu försöker komma åt från en annan dator (XPP samt Linux) När jag bläddrar på nätverket ser jag E:\Film som E_Filmer eftersom den utdelats så.

När jag försöker öppna den så har jag inte behörighet(?)

 

Jag testar att sluta dela ut E:\Film och sedan dela ut den igen. Jag döper om E:\Film till något annat, skapar en ny mapp som heter E:\Film och delar ut den. .. eller den blev utdelad.

Försöker öppna den nya E:\Film som nu är tom men lyckas ej.

Jag har också en E:\Temp som jag delar ut och till denna flyttar jag de båda mapparna Film1 & Film2.

E:\Temp kan jag öppna från annan dator. Eller åtm. från en Linuxburk som jag testar från.

 

Om jag så väljer att dela ut E:\ så kommer jag åt även E:\Film men jag tror problemet upprepar sig nästa gång jag lägger över en mapp, Film3.

På något sätt tror jag att en mapp med en viss behörighet tar med sig den behörigheten...

 

Eftersom det är en XP Home jag har så har jag ju ingen möjlighet att ändra ägarskap på filer & mappar annat än att starta om i felsäkert läge osv.. http://support.microsoft.com/kb/308421/sv

 

Känns ju rätt så jobbigt..

 

När jag hade min DVD-spelare fungerandes kunde jag med den, eller via den, bläddra efter filer på nätverket om jag på käll-datorn hade en servermjukvara, anpassad för just den dvd-spelaren, installerad. Där kunde jag skapa ett eller flera Alias och sedan knyta på en eller flera mappar till detta Alias och på så vis få tillgång till filmerna. Fungerade klockrent.

 

Det är en typ av mjukvara likt denna(ovanstående) jag är ute efter.

För att helt enkelt skita i Windows eget sätt att hantera detta. En ftp-server fungerar ju men då måste jag ju hämta filen till klientdatorn först och det vill jag inte. En web-server? Jag antar att ett klick på minfilmfil.avi ger en förslaget att Spara eller Öppna och där Öppna innebär att filen hämtas hem och sedan öppnas..

 

Streaming - mja, att streama en & en fil har jag ju gjort men nu vill jag ju kunna bläddra och välja valfri..

 

Låta Linux hantera utdelningen? Mjä.. Diskarna sitter i den dator där XP behöver finnas. Men som sista utväg så får jag väl göra en rockad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...