Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Website på egen server


~Helén~

Rekommendera Poster

Jag ska skapa en liten applikation för mitt arbete och har nu fått en massa funderingar. Jag har ingen tidigare erfarenhet från hur man skapar en applikation från grunden för att lägga och köra på ett företags server. Jag har valt att skapa applikationen i ASP.NET, och det blir en webbapplikation då den ska nås med länk utifrån. Men vilken typ av website ska man välja i en sådan här situation? Under website kan man ju välja web location: Filesystem, http eller ftp. Och sedan har man under location valen: Filesystem, local site, ftp server eller Remote site. Vad är vettigast att välja? Ftp-server blir det ju inte, men annars....

 

Hur anropar man också websiten? Jag ska ju lägga ut länk till denna applikation från en av våra externa webbsidor.

 

Vad mer behöver jag tänka på när man skapar och lägger en applikation på en egen server på detta vis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir väl att antingen skapa web form application eller mvc web application. Den sistnämnda är nog lite svårare att sätta sig in i till en början.

 

Gällande location ska du använda filesystem för att det underlättar medan du utvecklar.

 

Vid själva publiceringen sedan behöver du plats på webbhotell för att kunna nå din applikation utifrån eller om du har en server som står på hemma och du kan koppla på domännamn dit.

Ja på tal om det - domännamn behöver du också, men det ingår oftast i köp av webbhotellkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har flyttat tråden från ASP.NET till Webbeditorer och publiceringsverktyg då det väl mest handlar om Visual Studio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...