Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svarft skärm trots nytt grafikkort


halmen

Rekommendera Poster

En windows xp-burk (Scaleo P) visar bara helt svart skärm, men skärmen funkar om jag kopplar den till annan dator. Trodde grafikkortet var slut men köpte nu nytt och det hälper inte. Jag ser inte ens bios eller någonting alls, så det är inte ett drivrutinsfel.

 

Windows drar dock igång och jag kan ansluta till datorn med VNC, men fönstret där jag ser problemdatorn är svart så när som på att muspekaren från problemdatorn syns och rör sig när man använder musen på problemdatorn.

 

Vad kan detta bero på? Kan det vara moderkortet som kraschat på något vis så att den inte anropar grafikkortet alls? Grafikkortsfläkten snurrar så det får i alla fall ström.

 

När datorn startar piper den en lång och fyra korta pip innan windows drar igång. Moderkortet är Asus P5SD2 men i manualen jag hittat på nätet står inget om vad olika pipkombinationer betyder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med nytt grafikkort.

Vet du vilket fabrikat ? och modell ?

det är?

Vad har du för skärm, fabrikat och modell?

Till sist varför köpte du nytt grafikkort?

Var det för att skärmen var svart med det gamla grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, nytt kort pga svart skärm. Den är svart hela vägen ända från start/biosinläsning till dess att Windows faktiskt laddas. Men skärmen funkar med annan dator utan problem. Pipen vid uppstart indikerar, om jag förstått rätt nu, grafikfel. Jag har förstås plockat bort alla externanslutna extraenheter och även de som kan tas bort internt (kortläsare) och jag har testat att ha bara en av minneskretsarna i och har då testat båda i båda platserna. Men som sagt datorn startar ju fast man inte ser något ens när man sen ansluter till den med VNC så jag tycker det hela känns lite märkligt. Grafikkortet var min bästa gissning men det måste nästan vara någon grafikkrets på moderkortet ändå. Eller..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att nätaggregatet har åldrats och inte längre orkar med att förse grafikkortet med tillräckligt med ström?

Du har väl kollat noga att grafikkortet är ordentligt instucket och att eventuella extra anslutningar för ström på grafikkortet har anslutits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara felet. Det är det billigaste pciexpress16kort jag kunde hitta, har ingen separat strömkälla (extra strömanslutning) och generellt sätt ganska låga prestanda, men så likt originalkortet som möjligt. Det är ingen speldator detta, snarare en väldigt enkel dator för lite surfning mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilket bios, jag kan ju inte se ens bios när datorn drar igång för den väcker aldrig skärmen. Men så vitt jag kan bedöma betyder pipen att det är något med just grafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

När datorn startar piper den en lång och fyra korta pip innan windows drar igång. Moderkortet är Asus P5SD2 men i manualen jag hittat på nätet står inget om vad olika pipkombinationer betyder...

 

 

Är det ett Asus P5SD2, så är säkert AMI bios.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Det är AMI BIOS http://www.asus.com/...#specifications

Kortet har inbyggd grafikkrets: SIS Mirage 3+ Integrated Graphics, up to 256MB shared memory

 

Om det är rätt kort jag hittat vill säga.

Är det denna beteckning Exakt: Asus P5SD2-VM ?

 

Eller är det denna Asus P5SD2-X http://www.asus.se/p...dltSELnnQF3aRSz

Isåfall är det ingen inbyggd grafik - men fortfarande AMI BIOS.

 

Är du helt säker på beep koden 1 lång 4 korta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderortet är "P5SD2 - fm/s" och det har ingen integrerad grafikkrets. Eller åtminstone ingen som man förärat med en faktisk port för att ansluta skärm. Istället sitter det ett grafikkort i burken på pciex16-platsen, radeon 1300 nånting. Som jag sen försökte byta utan bättre resultat.

 

Beep är 1 lång 4 korta, helt säker.

 

Windows drar igång i bakgrunden, jag har anslutit till hårddisken över nätverket och som sagt kört VNC till den men även VNC-rutan på den anslutande datorn blir bara svart fast man ser problemdatorns muspekaren röra sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Moderkortet sitter i en Fujitsu/Siemens Scaleo dator.

Isåfall är det ett OEM kort.

Det närmaste jag lyckas hitta är denna manual på deras hemsida: http://uk.ts.fujitsu...P5SD2-FM_uk.pdf

 

Grafikkortets manual http://uk.ts.fujitsu...RadeonX1300.pdf

Fujitsu support http://support.ts.fu...port/index.html

 

Beep koden tyder som sagt på grafikproblem men det kan betyda att du har problem med minnet och isåfall får du heller ingen bild.

 

Parity errors have been detected in the first 64 KB of memory

 

Alternativt: The system clock/timer IC has failed or there is a memory error in the first bank of memory

 

Har du uppgraderat minnena eller gjort andra ingrepp innan detta problem dök upp?

 

Plocka ur minnesmodulerna och sätt i dessa igen - var noga så att dessa blir korrekt monterade.

 

Gör samma sak med grafikkortet - kontrollera att det verkligen sitter instoppat korrekt och sitter rakt. Man måste trycka till på grafikkortet lite grann.

 

Nätsladden urkopplad och tänk på ESD-skyddet. Använd helst ESD-handledsband och inga kläder av syntet eller ylle - sådant som man blir extremt uppladdad av statisk elektricitet som kan skada elektroniken.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, har redan testat allt detta utan framgång. Och inga ingrepp var gjorda i burken innan. Aldrig någonsin faktiskt.

 

Har gett upp nu, köpte en ny burk med motsvarande prestanda för en billig peng. Tack alla för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...