Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går det välja språk på nytt vid ominstallation?


Apelsinsaft

Rekommendera Poster

Apelsinsaft

Jag har en stationär dator med XP på svenska,

köpte nyligt en bärbar med Windows 7, och vid konfigureringen valde jag engelska som språk.

 

Det finns en funktion i Windows 7 för att föra över informationen från den gamla datorn till den nya. Antingen genom att föra över den till en disk och därefter mata in den i nya datorn, eller genom att göra en överföring över nätverk som du har hemma, det går också att använda en speciell överföringskabel mellan datorerna.

 

Nu visade det sig att det inte gick att använda denna funktion p g a att det är olika språk på operativsystemen.

 

Därför funderar jag på om det går att använda recoveryskivorna som jag gjorde till att göra en ominstallation på den nya och då välja svenska som språk för operativsystemet så att jag kan göra överföringen av information?

 

Eller går det inte att välja nytt språk för operativsystemet när man kör recoveryskivorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad datortillverkaren har lagt in för funktioner på recovery-skivorna för din datormodell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apelsinsaft

Det är en Acer Aspire 5742,

 

betyder det alltså att jag måste chansa, det går inte att veta innan man kört ominstallationen?

 

Helst vill jag slippa ominstallation eftersom jag förlorar allt som jag hittills lagt in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är nog att du ringer Acers support och säger att du råkade välja fel språk vid installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apelsinsaft

Känns dock ologiskt att ringa Asus? Trodde att upplägget på recovery-skivorna som görs genom Windows 7 bestäms av tillverkaren av operativsystemet (dvs Microsoft), alltså inte av företaget som tillverkar datorn/hårdvaran (Asus)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft gör inga recovery-skivor utan bara vanliga installationsskivor och det varierar vad för funktioner som det finns på recovery-skivor, t ex ibland finns det bara fullständig återställning till leveransskick och ibland finns det även ominstallation av Windows där ens egna filer lämnas orörda.

 

Tillägg:

Eller vad menar du med "recovery-skivorna som görs genom Windows 7"? Är det inte recovery-skivor som skapas med något program som Asus skickade med det gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Känns dock ologiskt att ringa Asus? Trodde att upplägget på recovery-skivorna som görs genom Windows 7 bestäms av tillverkaren av operativsystemet (dvs Microsoft), alltså inte av företaget som tillverkar datorn/hårdvaran (Asus)?

ASUS?

Du sade ju tidigare att det är en Acer?

Men det installerade systemet är alltså inte enbart operativsystemet utan även alla special drivrutiner från Acer och extra program som tex. E-recovery och Empower etc kommer från datortillverkaren och återfinns på recoveryskivorna som Acer tillhandahåller.

 

Vilka filer är det du vill överföra mellan datorerna?

Där kan du kopiera till en USB-hårddisk eller kanske sätta upp ett litet LAN?

 

Hur du återinstallerar operativsystemet: http://acer.custhelp...05lMjlzaw%3D%3D

För produkter inom garantitiden och kunder med Acer Advantage-avtal:

Telefonnummer: 020 - 25 25 00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...