Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med internetanslutningen


kurre32

Rekommendera Poster

Jag försöker hjälpa min syster med ett problem med hennes dator som inte kan ansluta till internet. Det är en laptop som jag har försökt ansluta både trådlöst och med tråd men utan lycka att nå internet. Det konstiga är att med flera andra datorer går det hur bra som helst att ansluta sig, det är bara hennes dator som har problem.

 

När man ansluter till nätverket står det att man har åtkomst både lokalt och till internet men om man försöker öppna en websida kommer det omedelbart upp att anslutningen avbröts. Det känns inte ens som om den försöker ansluta utan avbryter omgående. Datorn får ip-adress utan problem och jag kan även pinga både routern och tex. google.com. Datorn har Windows Vista och jag har provat med både Explorer och Firefox utan lycka.

 

Någon som har någon bra idé var felet kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att stänga av brandväggen utan resultat.

 

Jag ser inget konstigt under ipconfig /all. Det som rör den trådlösa anslutningen ser ut som följer:

 

 

Trådlös anslutning Trådlös nätverksanslutning:

 

Anslutningsspecifika DNS-suffix . : lan

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Intel® WiFi Link 5100 AGN

Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-22-FB-97-FE-54

DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Ja

Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 192.168.0.188(Standard)

Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 21 april 2011 16:25:40

Lånet upphör. . . . . . . . . . . : den 22 april 2011 17:26:51

Standard-gateway. . . . . . . . . : 192.168.0.1

DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

NetBIOS över TCP/IP . . . . . . . : Aktiverat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du utropstecknet så ser jag inte att det står så någonstans och om du menar adressen så står det så även på de datorerna som fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hon ansluta till en sida med IP-nummer ( t.ex. www.google.se: http://74.125.79.99/)? Fungerar det är det fel DNS eller i fel i hosts-filen. Kolla Hosts-filen. Tag bort alla rader, som innehåller datornamn, som inte tillhör ditt lokala nätverk. Observera att raden 127.0.0.1 localhost måste finnas. Localhost är den datorn, som filen finns på och nätet 127.0.0.0/8 är dess interna adresser. Många skadliga program blockerar tillgång till antivirus sajter genom att sätta ett felaktigt IP-nummer i hosts-filen (oftast inom 192.168.0.0/24 nätet).

 

När du skriver in en adress i webbläsaren söker datorn först IP-numret i hosts-filen. Finns det inte där söks det i den lokala DNS-cachen. Finns det inte heller där skickar datorn en DNS-förfrågan till den DNS.server, som anges i nätverksinställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-72961100-1303474603_thumb.jpg

 

Det jag menar är att det brukar enligt min ringa erfarenhet se ut så här.(konfigurerat att erhålla DNS adress autmatiskt)

 

LARSAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej hon kan inte ansluta till en sida med IP-nummer heller. Hosts filen ser ut som följer:

 

# Copyright © 1993-2006 Microsoft Corp.

#

# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.

#

# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each

# entry should be kept on an individual line. The IP address should

# be placed in the first column followed by the corresponding host name.

# The IP address and the host name should be separated by at least one

# space.

#

# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual

# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.

#

# For example:

#

# 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server

# 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

 

127.0.0.1 localhost

::1 localhost

 

Jag lade också märke till att datorn nu hade laddat ner uppdateringar från windows update så den måste ha kontakt med omvärlden på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att "arbeta nedkopplad" inte är ikryssat i webbläsarens arkivmeny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte har gått så många dagar sedan internetanslutningen slutade att fungera kan hon pröva med att göra en systemåterställning (Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg) till en tidpunkt när den fungerade. Set kan vara bäst att göra systemåterställningen i felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är några månader sedan det slutade fungera så jag antar att det inte är något alternativ. Jag funderar på att installera om windows och se om det fungerar då om inte någon annan har någon bättre idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna pröva med att skriva följande i Kommandotolken:

 

netsh int ip reset c:\resetlog.txt

 

Starta om datorn

Skriv in:

 

netsh winsock reset

 

Starta om igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt att ominstallera drivrutinerna för nätverkskortet, även om det står att dessa fungerar?

Låter kanske långsökt, men har man försökt "allt annat", så får man även försöka det mer udda också, en hel ominstallation av datorn, bör väl vara det absolut sista man gör om ingenting annat fungerar, förutsätter jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gjort det men eftersom det varken funkar trådlöst eller med tråd så borde det väl inte vara nätverkskortet det är fel på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt kanske inte, men nu verkar det ju inte vara normalt längre.

 

Har ni försökt att ansluta denna laptop till ett annat abonnemang, hos någon annan, kanske har möjlighet att även testa ett mobilt bredband, då kan man ju utesluta vissa saker, om det skulle fungera med något av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med att själv skriva in IP-adresserna till ett par DNS-servrar i stället för att de hämtas automatiskt. Om du inte känner till adresserna till internet-leverantörens DSN-servrar kan du ta skriva in adresserna till OpenDNS:

208.67.222.222 och 208.67.222.220

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag prövat att ansluta med ett mobilt bredband men med samma resultat. Eftersom man då använder ett annat nätverkskort och även andra DNS-servrar borde man kunna utesluta dessa som felkällor. Någon som kan komma på något annat som kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan vi troligen utesluta att det är fel på själva bredbandet, då verkar det vara något i datorn som inte är rätt, har du testat att ändra på DNS-inställningen som Cecilia tipsar om, även om jag inte tror på detta, fungerar det inte med ett mobilt bredband heller som genom sitt eget modem, ger andra DNS-servrar, så lär det inte vara något DNS-fel.

 

Har du något annat program installerat som möjligen kan hindra, brandvägg eller något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att ändra DNS-inställningarna också men det hjälpte inte. Jag har stängt av Windows brandvägg utan resultat och något annat har jag inte hittat. Kan man se om det finns något annat program som kan blockera internetanslutningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tänkte närmast på ditt antivirusprogram,/paket, men du kanske har ett separat antivirusprogram och brandvägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...