Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra backup på databas?


Wippika

Rekommendera Poster

Hej

 

Har ett dilemma vad det gäller backup av MS sql databas.

PÅ mitt webbhotell har jag en databas som jag vill flytta till min lokala MSSQL server..

 

Jag tänkte att jag loggar in med myLittleAdmin på webbhotellets databas och gör en backup där.. Detta resulterar i att jag får em fil med ändelsen .bak. Det är inte ,möjligt att göra några inställningar ang backup filen..

 

Nu trodde jag att jag via SQL server management studio express 2005 som körs lokalt på min egna dator kunde importera filen från MylittleAdmin? detta gick ju inte...

 

Finns det något annat sätt att lösa detta?

 

Lokalt kör jag

SQL server management studio express 2005

Microsoft sql server 2005

 

Webbhotellet (Binero) kör

Sql server webbedition version 10.0..4000.0

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Jag har aldrig använt Management Studio Express, men det bör ju någonstans i programmet finnas en wizard/funktion för Restore. I vanliga Management Studio högerklickar man antingen på Databases eller på en specifik databas och väljer Restore.

 

Om den funktionen inte finns i Express-versionen kan du istället använda RESTORE-kommandot i SQL och göra en restore från kod. Dokumentation för RESTORE finns i Books Online: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms186858(SQL.90).aspx

 

Exempel på RESTORE till ny databas från en databasbackup-fil:

 

RESTORE DATABASE DBNAME FROM  DISK = N'C:\dbname.bak' WITH  FILE = 1,  MOVE N'dbname' TO N'C:\DBNAME.mdf',  MOVE N'dbname_log' TO N'C:\DBNAME_1.LDF'

 

Du byter ut de logiska filnamnen mot de rätta (de som finns efter MOVE) och ändrar sökvägar efter tycke och smak.

 

Men jag är osäker på om du kan göra RESTORE med en backup som skapats med SQL Server 2008 (10.0.4000.0 är SQL Server 2008) till en SQL Server 2005-instans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...