Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

analog/digital


Matisyahu

Rekommendera Poster

Har efter att jag lånade ut min stationärna burk till en kompis, fått att skärmen stänger av sig självt och den söker efter analog/digital signal. Detta fenomen inträffar alltid när jag varit ifrån bruken ett tag. Det hjälper inte att slå/av på skärmen eller trycka på en tangent eller musklick. har inga energisparlägen eller skärmsläckare. Jag är lite nyfiken på vad det kan vara nu när jag tröttnat på att boota om varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är skärmen ansluten till samma kontakt på grafikkortet som förut?

Har du kollat i BIOS vilka energisparlägen som finns inställda där?

Ytterligare en möjlighet är att datorn har hårddiskskador. I så fall kan en ominstallation av allt (Windows , drivare , programm osv) hjälpa en tid framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Matisyahu

Är skärmen ansluten till samma kontakt på grafikkortet som förut?

Har du kollat i BIOS vilka energisparlägen som finns inställda där?

Ytterligare en möjlighet är att datorn har hårddiskskador. I så fall kan en ominstallation av allt (Windows , drivare , programm osv) hjälpa en tid framåt.

 

Det är samma kontakt som förut. Och Bios hittade jag inget matnyttigt om energisparlägen. Men däremot hittade jag (på min Fujitsu) kontrollpanelen något som heter Fujitsu eco settings, och detta var aktiverat. Gick vidare in på anvancerade inställningar och hittade följande:

HDD-stäng av efter 10 min inaktivitet.

Skärm-stäng av efter 10 min inaktivitet.

 

blåste även ur datorn med tryckluft då jag misstänkte överhettning pga damm.

Nu funkar den som en klocka igen. Tackar jannejanne, det var energisparläge det handlade om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matisyahu

Nu fick jag samma igen. Innan skärmen blev svart, hann jag se att bildskärms-drivrutinen har slutat att fungera. lyssnade på musik enbart. Installerade nyss sisoft sandra, för att se temp på cpu men den är på 59, det ska egentligen inte vara något men det är lite högt ändå när man bara lyssnar på musik. Tips?

 

 

//Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matisyahu

Jag kom på en sak som kanske kan vara av intresse. Jag har två bildskärmar, varav jag kör pc på ena och projektor på den andra. Kan det vara så att den söker analog/digital signal på den "projektor skärmen" så min pc-skärm tappar signal? Jag testat att klona dem med pc-skärmen som primary, får se om det hjälper. Annars var det ett tag sedan jag installerade nya drivisar, men vill helst inte ändra på sådant som fungerat så bra förut och helt plötsligt bara ibland.

 

 

//Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matisyahu

hmm hjälpte inte, undrar om det inte är överhettning. såg att min prolle var uppe 64 grader efter omstarten. låter inte det mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är rätt mycket, liksom 59 grader när du bara lyssnar på musik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...