Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn låser sig efer en knapptryckning


diabas

Rekommendera Poster

Hej behöver hjälp med ett irriterande problem. Datorn låser sig efter att man har öppnat en mapp eller logar in på nätet helt låst, får trycka ctrl-alt-del därefter trycka på avbryt så funkar allt igen ???? detta är likadant varje gång datorn har varit avstängd. Datorn är en Advent 1015 nordic med Vista Home 1GB minne 1,73 GHz Mvh diabas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det som vanligt med en några år gammal bärbar är hårddiskskador.

Kolla vilket hårddiskfabrikat det är och ladda hem hårddisktestprogram från hårddisktillverkaren.

Har du hårddiskskador kan det gå att förlänga livet på datorn (innan hårddiskbyte om testprogrammet visade på hårddiskfel) genom att installera om Windows och allt annat t.ex från återställnings CD/DVD.

Har du hårddiskfel är väl först åtgärden backa upp egna filer på USB-minne eller CD/DVD.

Jag är mer tveksam till backup på lös hårddisk eftersom den backupen normalt är borta efter första gången den lösa hårddisken fallit i golvet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga fel upptäktes av testen så jag får prova att installera om vista. Återkommer om det inte funkar, tacksam för fler tips om möjligt. Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vista home premium på en dator med 1GB ramminne och enkärnig processor 1,73 GHz.tror jag bäddar för problem.Uppgradering av minne kan eventullt förbättra.Man skall också se tiil att så få program som möjligt autostartar.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack LARSAS skall nog prova att uppdatera minnet, jag har testat att ominstallerat Vista tyvär kom samma fel tillbaka. Får köpa nytt ramminne återkommer om det lösersig tar nog några dar att få tag på ett som passar datorn. Tar tacksamt mot fler tips mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Efter ett tips av en vän att ta bort den trådlösa musen funkar datorn igen ???? Hur den ställde till det så här har jag inget svar på, men tack till alla som kom med tips MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...