Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VHS till DVD (avi/mpg)


tuzlak

Rekommendera Poster

Vet ej om det är rätt tråd men jag chansar ...

 

Problem:

Har ett VHS band som jag har ett litet klipp som jag gärna vill spara på DVD-skiva eller/och ha som AVI, MPG-format ....

Hur gör jag? Har kontaktat såna där där de gör VHS till DVD men är så himla dyra och kan bara föra över hela VHS....jag behöver bara ett litet 15 min. klipp. Sen så har jag VHS spelare (som dock inte fungerar men kanske kan jag låna från grannen) samt inspelningsbar DVD spelare. Kan jag kanske spela upp det på VHS player och spelia in det på DVD ? Men även då så behöver jag få ut AVI/MPG format.

Vad har jag mer för alternative?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den inspelningsbara DVD jag hade använde jag för just detta ändamål.

Själva inspelningen funkar ju precis som du spelar in från din digitalmottagare. Filmerna, eller filerna, sparades i den som .vob

Just dessa kan man (faktiskt) döpa om till .mpg och då spela upp med de flesta läsare (om läsaren inte klarar .vob direkt)

 

Min spelare hade nätverksanslutning varför jag kom åt de inspelade filerna via ftp, eller direkt i nätverket via Linux, så det var bara att hämta hem filen och redigera/kolla.

 

Vilka möjligheter har du att komma åt information på disken i den inspelningsbara DVD-spelaren?

 

Eller fabrikat & typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett grafikkort med kompositvideoingång ansluter du VHS-spelaren dit och spelat in videon på datorn. Windows Movie Maker har capturefunktion för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag har ofta använt DVD-spelaren med inspelningsfunktion för att kopiera filmer från VHS-videobandspelaren utan problem (ja tills att DVD-brännaren i spelaren gick och rakade sig).

Videobandspelaren kopplas bara in på DVD-spelaren (kravet är att denna har inspelningsfunktion).

Jag har då brukat DVD-RW skivor och bränt ut filmen direkt samt gjort "Close DVD" sedan är det ju lätt att bara kopiera dessa till datorn.

DVD-spelaren används då som A/D-converter.

I min Samsung DVD-spelare står det ganska bra i manualen hur man gör.

 

Jag har även använt en Canon videokamera som har inbyggd A/D-converter.

Kopplat in VHS-videobandspelaren till videokameran och Firewire mellan kameran och datorn och sedan gjort capture med ett videoredigerings-program i raw .AVI format.

I min Canon Videokameras manual står det ganska bra hur man gör.

Bla. Adobe Premiere, Pinnacle Studio, Roxio Media Creator etc. klarar att göra capture direkt då från videokameran..

 

Ett tredje alternativ om än krångligare är att spela in filmerna på DVD-spelarens hårddisk och sedan lyfta ut hårddisken och använda en IDE/SATA - USB konverter för att koppla denna till datorn.

Men då kan det bli krångel att kunna läsa filerna istället (läs-rättighetsproblem) som jag fick lösa genom att boota datorn med en Linux Ubuntu Nordic Remix (utan installation) och sedan montera disken för att kunna kopiera ut filmerna i .mpg format till datorns hårddisk.

Puppy Linux fungerade urdåligt - så detta kan jag Ej rekommendera.

Blev tvungen till detta eftersom DVD-brännaren i DVD-spelaren slutat att fungera.

 

Det tar naturligtvis lika lång tid att överföra filmen som filmen/sekvensen är lång eftersom den måste spelas upp med normalhastighet i VHS-videobandspelaren.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...