Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Optimize png


happyfejs

Rekommendera Poster

Finns det nått liknande för png som för jpeg filer för att optimera dem i php. för jpeg använder man ju enkelt imagefromjpeg($temporar_fil, $ny_fil, $kvalitet);

 

Kan man på nått sätt använda sig av pngcrush eller liknande direkt i php koden?

 

Thanx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jpeg-bilder kan redan vara optimerade så frågan är om det är lönt.

 

Beskriv bakgrunden och varför du behöver optimera bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, men om de inte är det då? Laddade upp en jpeg utan att optimera den i koden, då blev den 1,27 mb vs 90kb när jag optimerade den.

 

Optimera bilderna vill jag helt enkelt göra för att besökarna på sidan ska ha mindre laddningstid och servern mindre trafimängd, det här är generellt till alla sidorna jag gör, så har inget med min Java fråga att göra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det gäller generella bilder på dina webbplatser så optimerar du med fördel detta själv i photoshop eller motsvarande innan du publicerar bilderna. Då har då också möjlighet att förhandsgranska resultatet av optimeringen - kanske blir det inte optimalt.

 

Detta för att inte ta för mycket prestanda från servern.

 

Vilka sorts bilder pratar vi om egentligen? Loggor, bakgrundsbilder bilder till textinnehåll, eller vad? Bilder med olika ändamål ska man optimera på olika sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, gör jag det själv så ändrar jag de i photoshop, men finns det flera användare, många som knappt vet hur man stänger av datorn vill jag göra det så smidigt som möjligt för. Tar det mycket kraft från memory_limit?

 

Mestadels är det bilder till textinnehåll, den här sidan är ganska bra exempel på vad jag använder bilderna till

http://cf.happyfejs.se/hem , en liten hero längst upp, kontaktbilderna, cykeln, inte så stora bilder men ändå, många bäckar små..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.

Så länge som det är en typ av bilder tycker jag att det är vettigt att köra på imagick som tidigare rekommenderat.

 

Cykelbilderna (under "Cykeln") borde verkligen optimeras. Sådana bilder ska inte behöva vara mer än 15 kB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, jag vet, de är alldeles för stora, och det är i sånna syften jag vill komprimera dem. Men måste inte imagick installera nått på varje dator som ska ladda upp en bild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, det är en serverkomponent.

kolla vilka bildkomponenter som kan finnas på servern som webbplatsen finns på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...