Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med inteno router!


Tintinlan

Rekommendera Poster

Goddag!

 

Jag har ett litet problem med min router hemma.

Vi är 6 personer som ska lana. Vi har varsin dator men det är bara 5st som har nätverks tillgång.

Och det är ingenting med att den sjätte datan är fel på. För vi har prövat alla enskillt och då fungerar det. Och när vi startar alla är det den sista som startas som inte får internett.

 

 

Vi har en router i huset (av märket Inteno) - Vi kallar den router Nr.1

Från den går det en lång internett kabel ut till garaget - Den kabel går till kabel nr 2 (av märket D-link)

I router nr.2 går det två kablar till datorer (data nr.1 och data .nr2) och en kabel till en tredje router (märket d-link).

Från router 3 går det fyra kablar. (till data - nr3, nr 4 , nr5 , nr6 )

 

Alla datorer fungerar internett på enskillt. Men den sjätte datan som startas får inget internett. Vad kan de bero på?

Någon inställning?

 

Router 1 = Inteno x5222r-p3

Router 2 = D-link

Router 3 = D-link

 

 

// Lan killar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till eforum.

 

Förstår din/er koppling, men en fråga?

 

Är du helt säker på att ni bara har routrar, det är inte switchar ni har efter router nr 1?

 

Om ni har tre stycken routrar ihopkopplade, så kan jag kanske förstå att det inte fungerar.

 

Annars är det vanligaste när man lanar,att man bara kör med en eller ett par switchar "beroende på hur många portar switcharna har" som man kopplar ihop alla datorer till, och vill man ha internet, så börjar man med en router, och sedan en switch.

 

I ditt/ert fall, så borde ni alltså köra kabeln från routern i huset till en switch i garaget, där ni kopplar två datorer till, "om inte switchen har portar som täcker antalet datorer" från den switchen, går sista nätkabeln till den sista switchen, där resten av datorerna kopplas in, då borde det fungera i stort sett automatiskt.

 

Som du beskriver nu, om det handlar om två (2) extra routrar, så måste funktionen dhcp avaktiveras i router 2 och tre, så att dom kan fungera som separata switchar, annars lär ni inte få ihop det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för internet-leverantör?

Vissa avtal med Bredbandsbolaget innebär att man kan få fem publika IP-adresser, men för att du skulle få publika IP-adresser i stället för privata så kan inte Inteno-apparaten vara en router. Enligt vad jag kan få fram med Google är inte Inteno x5222r-p3 en router utan ett modem kombinerat med en switch.

 

Vad är det för modellbeteckningar på dina D-link-apparater?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...