Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppladdning av flera bilder


happyfejs

Rekommendera Poster

Tidigare när jag skapat bild album så har varje album innehållt ca 10 bilder max, vilket gjort att jag kan ladda upp en och en bild och välja vilket album det ska höra till. Nu vill jag dock skapa ett riktigt script för att skapa album och ladda upp flera bilder samtidigt, liknande facebooks java uppladning, någon som har nått tips. Hur funkar detta föresten med flera bilder med ett script, har inte jättehög memory limit på min server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera en java- eller flashkomponent. (Inte javascript utan en java-applet) Då man har lite bättre möjligheter att komma åt filsystemet på ett bra sätt.

Då kan man markera flera bilder, jfm att behöva välja en bild per input-file.

 

Med javaappleten kan du även göra en bildomskalning INNAN bilder laddas upp till ditt webbhotell konto och då sparar på så sätt prestanda och plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart tycker du jag ska börja för att få ett hum om Java? Har sökt runt massa på google, men svårt att veta vad som verkligen hör till java osv, mycket olka namn hit och dit på plugins :S Första gången mitt lynda konto inte vart till hjälp också, konstigt att det inte finns nått där..

 

EDIT; jag behöver ju även lägga in en ny rad i en mySQL databas med bildnamn osv för varje bild, men det är inga svårigheter eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

java-appleten skickar bara datan vidare så du behöver scripta på den sidan som datan skickas till.

Smidigast med bildtext är om du kan göra att man redigerar bildtext i efterhand, som det görs på fb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, I see.

Så egentligen skickar den en och en bild till en php-fil istället för att man använder sig av ett formulär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, på ett ungefär, men den skickar nog som post-data dock. dvs formuläret är inbyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, thanx! Kikar vidare, kommer säkert återkomma till denna punkt :) Men tack för nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...