Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Installera

SBGJ

Recommended Posts

Hej

Ner jag försöker installera Windows XP på ny hårddisk

får jag ingen partition. Är det fel på hårddisken?

Hårddisken finns som E på datorn. När jag monterade den

måste jag söka den på Ny enkel Volym.

Et stort tack på förhand!

Du ska boota med installationsskivan, inte starta installationen från Windows.

Koppla bort alla diskar utom den som du ska installera operativsystemet på, annars får du en meny vid starten där du ska välja operativsystem. När du sen kopplar in alla diskar igen efter installationen, kan du behöva gå in i BIOS första gången och välja vilken disk som den ska boota ifrån.

Vill den nya partitionen fortfarande få annan enhetsbeteckning än C, ta bort partitionen och skapa en ny igen innan du börjar installationen. Upprepa tills den blir C.

Hej

Ner jag försöker installera Windows XP på ny hårddisk

får jag ingen partition. Är det fel på hårddisken?

Hårddisken finns som E på datorn. När jag monterade den

måste jag söka den på Ny enkel Volym.

Et stort tack på förhand! Jag har koplat bot alla hårddiskar coh startar med skiva i datorn.

den startar nomalt men när jag skall välja partition är fälltet tomt det verkar at hårddisken saknars.

På en ny disk måste du börja med att skapa en partition. Den första du skapar kommer att heta C. Du kan skapa flera partitioner efter varandra innan du fortsätter med installationen. Det räcker dock med en för att installera. Resten kan du skapa med Diskhantering i Windows när installationen är klar. Minsta storlek är minst 10-20 GB, men om du har en stor disk ( minst 500 GB) skulle jag välja kanske 50 GB för C.

Tänk på att vissa program lägger sina filer på C. Även Mina dokument hamnar där. De flesta filer går dock att peka om i respektive program till en annan plats/partition.

På en ny disk måste du börja med att skapa en partition. Den första du skapar kommer att heta C. Du kan skapa flera partitioner efter varandra innan du fortsätter med installationen. Det räcker dock med en för att installera. Resten kan du skapa med Diskhantering i Windows när installationen är klar. Minsta storlek är minst 10-20 GB, men om du har en stor disk ( minst 500 GB) skulle jag välja kanske 50 GB för C.

Tänk på att vissa program lägger sina filer på C. Även Mina dokument hamnar där. De flesta filer går dock att peka om i respektive program till en annan plats/partition.

Har monterat den nya hårddisk i C har

botat den har bara den nya hårddisken monterad

Det finns igen hårddisk at skapa partition på.

Har installerat denna Windows XP flera gånger

utan problem, Har följt Windows installations

föreskrifter från boken Windows utan och innan

Om du har en S-ATA-disk kan du behöver installera drivrutin för moderkortets S-ATA-styrenhet. Läs vad Cecilia skriver här:

//eforum.idg.se/topic/328897-installera-xp/page__view__findpost__p__1540666

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...