Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel på hårddisk och/eller OS?


JohnSixten

Rekommendera Poster

Jag har en några år gammal Lenovo Notebook L3RG107 med hårddisken HITACHI HTS542525K9SA00 ATA Device och Vista Home Premium med automatisk uppdatering. Igår började den stänga av sig själv gång på gång. För att åtgärda felet gick jag in i Lenovos medlevererade Rescue and Recovery, och försökte göra en systemåterställning till den senaste säkerhetskopian som Vista gjort automatiskt. Det misslyckades, datorn stängde av sig innan systemåterställningen var slutförd.

Då gick jag in i PC-Doctor, som ingår i Rescue and Recovery, och gjorde en Hardware Diagnostics - Full System Test.

Följande fel hittades:

Hard Drive: SMART Extended Self Test-> Failed at 13 %.

Hard Drive: Surface Scan Test -> Failed at 0 %

SMBIOS: Standards Test -> Failed

Vidare fick jag under Startup Repair följande besked:

Root cause found

No OS files found on disk

Repair action: Partition table repair

Result: Failed. Error code = 0X490

Betyder det här att jag ska skaffa en ny hårddisk och eller ett nytt OS och är det det bästa att göra? :(

I så fall, klarar datorn av Windows 7?

Maskinmodell: 0769EGG

Processortyp: Intel CPU version 1860 MHz

Minne: 2037 MB

BIOS-version 68ET35WW

BIOS-datum April 16 2008

C-diskens kapacitet: 231880 MB

 

Närmare bestämt är processorn en Intel® Pentium® Dual CPU T 2390 @ 1,86 GHz :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter onekligen som om hårddisken har kraschat.

Vill du undersöka den närmre kan du ladda ned program från

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

som du bränner till CD som du sedan startar datorn ifrån.

 

I sig ska du bara behöva skaffa en ny hårddisk, din licens för din nuvarande version av Windows påverkas inte och din Rescue-disk är väl även en återställninsdisk som kan installera om Windows?

 

om den klarar Win7? Det gäller att hitta drivrutiner... vilket kan vara klurigt när det handlar om en några år gammal bärbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Och du har dammsugit ventilationshålen, vid fläktar odylikt? Det kan krupit in damm där och orsakat överhettning, kanske långsökt, men om du gör det och sedan försöker med en vanlig systemåterställning, till ett datum när allt fungerade, inte allt för långt bakåt.

 

Att försöka med Windows 7 är nog ingen idé. Datorerna är idag så billiga, att det inte lönar sig att uppdatera en gammal laptop, med denna beskrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har dammsugit ventilationshålen, vid fläktar odylikt? Det kan krupit in damm där och orsakat överhettning, kanske långsökt, men om du gör det och sedan försöker med en vanlig systemåterställning, till ett datum när allt fungerade, inte allt för långt bakåt.

 

Att försöka med Windows 7 är nog ingen idé. Datorerna är idag så billiga, att det inte lönar sig att uppdatera en gammal laptop, med denna beskrivning.

 

 

Hej Olle,

Tack för hjälpen. :)

Dammsugningen var verkligen nödvändig, men hjälpte inte. Nu har jag beställt en Acer "surfdator för hemmet", vilken kostade 2.550 + frakt och moms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter onekligen som om hårddisken har kraschat.

Vill du undersöka den närmre kan du ladda ned program från

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

som du bränner till CD som du sedan startar datorn ifrån.

 

I sig ska du bara behöva skaffa en ny hårddisk, din licens för din nuvarande version av Windows påverkas inte och din Rescue-disk är väl även en återställninsdisk som kan installera om Windows?

 

om den klarar Win7? Det gäller att hitta drivrutiner... vilket kan vara klurigt när det handlar om en några år gammal bärbar.

 

 

Hej Monshi,

Tack för hjälpen. :)

Nu har jag insett att det bästa jag kunde göra vara att skaffa en ny billig surfdator för hemmet. Jag hittade en Acer för 2.550 + frakt + moms och har beställt den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robin Sundsvall

Hej JohnSixten

 

Problemet är mycket troligt ett hårddiskfel. Vilket innebär byte av hårddisk.

Hard Drive: SMART Extended Self Test-> Failed at 13 %.

Hard Drive: Surface Scan Test -> Failed at 0 %

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi,

Tack för hjälpen. :)

Nu har jag insett att det bästa jag kunde göra vara att skaffa en ny billig surfdator för hemmet. Jag hittade en Acer för 2.550 + frakt + moms och har beställt den.

 

Hoppas du blir nöjd. Du kan alltid köpa en billig 2,5" disk och se om du kan få liv i din gamla dator. En ny dator är aldrig fel, att ha en gammal som man inte är rädd om är inte fel det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://download.lenovo.com/ibmdl/pub/pc/pccbbs/mobiles_pdf/42w9548.pdf

 

http://www.prisjakt....kt.php?e=304620

 

Här stor lite om hur hårddisk kan bytas..det kanske ,med väldig tur ,räcker att ta ur och i hårdisken ett par gånger.(oxid .lossnat eller indammad.

 

Datorn har hyggliga prestanda grafikortet är svagt men det spelar ingen roll vid vanlig surfning inkl.svt play exempelvis.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...