Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ordföljd i latinskt uttryck


Tony Adams

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har nyss hittat detta forum och har med glädje tagit mig igenom en rad olika trådar med spännade språkfrågor, inte minst latin eftersom jag gillar citat och ordspråk! Funderar dock på en sak som jag säkert tror att någon (mgbtmari...) kan svara på! I ex uttrycket "Min familj går före allt", ska det då vara "Familial mea ante omnia" eller "Mea familia ante omnia"?

Jag har försökt att hitta svaret i trådarna, men kan se att "mea" och "mei" ibland står både före och efter substantivet!

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda ordföljderna är korrekta. Det normala är dock familia mea, dvs. possessivpronomenet efter substantivet. Skriver man mea familia betonar man ordet "min". Skriver man familia mea betonar man ordet "familj". Läs ditt svenska uttryck högt så hör du vilket ord du betonar! Vad som däremot inte är korrekt är ordet "familial" men jag antar att det var Word som la till -l. (Word är alltid så snabb med att ändra orden till engelska).

 

Ett exempel på possessivpronomenet före substantivet: Vad är DIN åsikt (åsikt = sententia)? Quae est tua sententia? Svaret på detta blir mea sententia... = enligt min åsikt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack mbgtmari! Som vanligt ett glasklart svar från Dig! När det gäller stavningen av familia så kan vi väl säga att det var Word som ställde till det... annars så skulle det kunna varit skribenten som halkat med fingrarna:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...